onsdag 15 januari 2020

Varumärke exempel

Här nedan har vi samlat exempel på registrerade svenska varumärken som visar bredden av vad ett varumärke kan vara. Varumärkesplattformen kan vara utformad på olika sätt och innehålla olika beståndsdelar. Här följer några delar som ofta ingår, med konkreta exempel från Westanders egen verksamhet. Läs mer om vår heldagskurs Stärk varumärket och hör gärna av dig till Frida Blom om du vill ha fler tips.


ICA är sen länge ett välkänt varumärke.

Ett arbete med ditt personliga varumärke kan du se som en långsiktig investering och handlar om självkännedom, där du har kunskap om dina styrkor och värderingar. Här kommer tio snabba konkreta tips på hur du bygger upp ditt egna varumärke. Missa inte heller vår artikel ”Så här klättrar du på den interna karriärstegen” 1. För att kunna leva ditt varumärke måste du börja med hur du uppfattas idag – annars blir ditt varumärke bara tomma ord. Därefter måste du inse att du i varje möte, varje mejl, varje telefonsamtal har chansen att imponera och överraska, men också risken att rasera ditt rykte.


Men vad du än gör, spola det mediokra. Trots Coca-Colas alla storleksfördelar lyckades KMX inte knuffa ner Red Bull från förstaplatsen. När ett varumärke har etablerats som kategoriledare, är det nästintill omöjligt för ett me-too- varumärke att överta förstaplatsen.

Ett annat exempel är Xerox, som inte i tid insåg att små desktopskrivare skulle bli en megamarknad. Det är inte bara en logotyp som går att registrera som varumärke – det finns många olika märken och du kan till och med registrera ljudmärken, rörelsemärken, multimediamärken eller hologram. Läs mer om vilken typ av märke som bäst skulle känneteckna dina varor och tjänster. Olika typer av varumärken.


Det om något är ju något form av varumärke , men det är ju inget varumärke som har liv i sig. Dogge Doggelito, artist och reklamprofil i bland annat Elgigantens kampanj ”Cykel på köpet”: ”Mitt personliga varumärke har öppnat upp hela världen för mig. Och ”något” är alltid bättre än ”inget”.


Det är nämligen bättre för ett varumärke att väcka någon form av känsla, än att inte väcka några känslor alls. Bra slogans blir alltså en sorts mentala magneter för alla andra associationer till varumärket. En vanlig missuppfattning är att en stark position kan skapas genom att varumärket framställs som ”bättre” (eller ”bäst”). Angående intrång i varumärke.


Det har kommit till vår kännedom via era annonser att ni marknadsför ett specialmunstycke till en gassvets under varumärket BOLDAN. Vi får härmed informera er om att vi sedan år är innehavare av det registrerade varumärket Boldan för vårt svetsmunstycke. Har du tänkt på att ett starkt varumärke har ett värde även för kunderna? Starka varumärken känns enklare att köpa, eftersom man slipper överväga alternativ och vet vad man får.


Dessutom känns många starka varumärken mer lustfyllda att köpa och äga, man använder till exempel varumärket till att öka sin status.

I fallet Disney till exempel , inkluderas ordet Disney i namnet på många av deras produkter, andra exempel är IBM och Heinz. Denna strategi kontrasterar mot den individuella marknadsföringen av en enskild produkt, där varje produkt har ett unikt varumärke och företagsnamnet inte exponeras mot konsumenten. Ett företagsnamn ska vara utformat så det går att skilja från andra företag, föreningar och varumärken.


Det här är Helsingborgs stads varumärkesplattform. Exempel på företagsnamn som inte har särskiljningsförmåga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg