torsdag 5 november 2020

Vad är ett varumärke

Här förklarar vi varför man kan behöva registrera sitt varumärke. Skillnad mellan varumärke och företagsnamn. Ett varumärke är utmärkande för varor eller tjänster och registreras av PRV.


Vad är ett varumärke ? På marknaden fungerar varumärket som ett slags särskiljningsmedel. De är ofta skyddade genom ett varumärkesskydd eller helt enkelt genom att varumärket är känt av allmänheten.

Varumärken är en typ av immateriell tillgång. Dessutom är frågan vad som är det bästa när alla olivoljor och tandkrämer påminner om varandra. När alla mäklare ser likadana ut och det är omöjligt att veta vad som gör en teveapparat bättre än någon annan.


Ett starkt varumärke är ingenting du kan annonsera dig fram till. Det är något du förtjänar. Om produkten är en tjänst, idé eller ett event kan den juridiska termen även kallas service mark ( ett exempel är de fem OS-ringarna som service mark för eventet Olympiska Spelen). Ett trademark kan vara ett eller flera or en figur eller symbol eller en kombination av ord och grafik.


Du kan registrera mycket mer än bara en logotyp som varumärke : ett personnamn, en figur och till och med en melodi.

Här nedan har vi samlat exempel på registrerade svenska varumärken som visar bredden av vad ett varumärke kan vara. Samma sak gäller för ett företag. Ett bra varumärke skapar förtroende, som i sin tur leder till nya affärer.


Nu har vi pratat om varför man jobbar med varumärket och vad det är. Kanske inte konstigt eftersom det är ett förhållande vis nytt beteende. Sen har vi det tredje steget – sociala behov. Hur säkerställer jag att jag får plats i gruppen.


Att sätta ett exakt värde på ett varumärke är svårt då ett varumärke räknas som en immateriell tillgång. Därmed inte sagt att ett varumärke är utan värde – tvärtom. Ett väl förankrat varumärke är ofta en stor tillgång gentemot kunder och leverantörer då det både verkar. Att registrera det är en viktig del i ditt strategiska arbete och kan leda till bättre affärer.


Licensiera ditt varumärke. Pantsätta ditt varumärke. Starkt varumärke ” är ett välanvänt begrepp, milt uttryckt. För att stärka upplevelsen av varumärket på marknaden måste ledningen ta större ansvar för varumärkesfrågorna. Man måste ändra perspektivet på vad ett varumärke är och vad det innebär att bygga ett varumärke.


Ett effektivt sätt att synas är att ta ställning och debattera i olika frågor inom ditt område på exempelvis sociala medier.

Gör dig synlig så att ditt nätverk vet att du finns och vad du brinner för. Arbeta uthålligt med ditt personliga varumärke. Ett personligt varumärke är ingenting som byggs upp på en dag. Samtidigt blir varumärket indirekt en representant för egenskaper hos tjänsten, produkten eller organisationen.


I en sådan situation kan innehavaren av ett sådant etablerat märke ha skydd mot att andra snyltar på eller riskerar att skada ett inarbetat varukännetecken. Läs mer om varumärket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg