Rate climate actions and stay updated on the climate crisis. Give climate love #128154; , suggest climate ideas #128161; and give climate warnings ⚠️. Perspektivet ger konsekvenser på hur lärandet bedöms. Det sociologiska ( relationella ) perspektivet riktar fokus mot hela undervisningssituationen som eleven befinner sig i. Trots att det finns intentioner i styrdokumenten att man ska se på specialpedagogiken ur ett mer sociologiskt perspektiv så finns det indikationer på att man i praktiken fortfarande utgår från det medicinskt- psykologiska. Det relationella perspektivet har länge haft en dominerande ställning inom den specialpedagogiska forskningen i Sverige.
Men det finns forskare som menar att det kategoriska perspektivet håller på att återerövra mark i en skola som är allt mer prestations- och resultatinriktad. Samtidigt som jag sympatiserar med ett relationellt perspektiv har jag ibland mött en tolkning som inneburit ett avfärdande av individbundna faktorer som påverkansfaktorer för elevens lärande och utveckling. I det följande kommer jag att summariskt beskriva utvecklingen av det relationella perspektivet och föra fram tanken att det skulle kunna betraktas som en slags tredje vågens psykodynamiska psykoterapi. Min uppfattning om diskussionen på den specialpedagogiska institutionen i Malmö var att båda perspektiven fanns företrädda, men att det kategoriska perspektivet ändå var det dominerande. Ett relationellt perspektiv Uppfattning av pedagogisk kompetens Ämnesspecifik undervisnings-centrerad Förmågan att anpassa undervisning och stoff till skilda förutsättningar för lärande hos eleverna.
Specialpedagogisk forskning som anlägger relationella perspektiv har vuxit under de senaste femton åren, såväl nationellt som internationellt. Vad som karaktäriserar en relationell kvalitet som denna är emellertid ytterst vagt formulerat då de två senare grenarna av intimitetsforskning har avfärdat tidigare ansatser att formulera intimitet som relationell kvalitet och istället ersatt det med en empirisk definition som kategoribeteckning på nära relationer. Det är en berättelse som är ganska vanlig. Förtroendefulla, omsorgsfulla och kreativa relationer ses som grundläggande för barns och ungas lärande och utveckling. Synsättet har rötter hos tänkare som Martin Buber, Hannah Arendt, George Herbert Mead och John.
För mig är tanken kring tillgänglighet och delaktighet inte förenlig med ett kategoriskt perspektiv. Relationsbegreppet är centralt. Med ett kategoriskt perspektiv så har eleven svårigheter medan med ett relationellt perspektiv så är eleven i svårigheter. Forskning inom fältet undersöker utbildning från olika relat-ionella perspektiv. Utbildning, undervisning, lärande osv.
Inom ramen för detta perspektiv finns en kritik av den traditionella specialpedagogiken som individualiserar problem vilka, enligt företrädarna för det nya perspektivet , egentligen beror på att skolan inte förmår sköta sitt uppdrag på ett bra sätt. Problem förflyttas så att säga bort från individen i det kritiska perspektivet. Inom det kompensatoriska perspektivet hävdar man att specialpedagogiken kan sägas vara ett rationellt svar på barnets brister och genom att identifiera dessa kan man träna barnet så att det kan anpassas till omgivningens krav. Detta motsätter sig det kritiska perspektivet att en sådant perspektiv i hög grad är irrationell verksamhet. Forskning Mina forskningsområden är inklusion, barns rättigheter, delaktighet, likvärdighet och tillgänglighet.
Abstract: Syfte: Syftet med studien var att undersöka specialpedagogers uppfattningar om sitt arbete med elevers läs- och skrivutveckling för att urskilja ett kategoriskt och ett relationellt perspektiv samt för att belysa hur deras uppfattningar harmonierar me inom forskningsfältet, dokumenterade framgångsfaktorer. Trillingar i familjen – ett relationellt perspektiv. Till att börja med vill jag tacka Malin Bäck för möjligheten att skriva i detta forum och för detta forums existens.
Utan Malin, inget relationellt rum. Det handlar här om att man söker efter orsakerna till varför en elev har problem i skolan i skolmiljön. Författarna svarar själva för innehållet och de ställningstaganden som görs.
Moira von Wright, fil. Den relationella faktorn är viktigare än någonsin. Det finns en lång rad egenskaper, dygder och metoder som är viktiga att utveckla för att lyckas med sitt ledarskap.
Jag vill gärna framhålla vikten av exempelvis självledarskap, mod och förmåga att sätta kontexten för att nå varandra i kommunikationen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.