Förskolepersonalen behöver känna till vilka språk och kulturer barnen är en del av, men det är också viktigt att komma ihåg att barn kan identifiera sig med flera kulturtillhörigheter. Förskolan har en viktig roll i att lägga grunden för barnens förståelse för olika språk och kulturer. I allmänhet är ett normkritiskt perspektiv effektfullt när det gäller likabehandling, och det gäller även främjande arbete utifrån mångfald och etnicitet. Barn som är bärare av olika kulturer men som också tillhör en och samma kultur : förskolan Solrosens. Här arbetar Amna Sheikhomer, en av de förskollärare i Rinkeby-Kista som deltagit i kursen om ett interkulturellt förhållningssätt.
Kultur är det som folk har med sig i bagaget: det kan vara språk, olika erfarenheter, material.
För att vi som pedagoger i förskolan ska klara av att uppfylla detta krävs det att vi vet en del om andra kulturer och framför allt att vi är öppna för att lära oss om barnens olika kulturer. I förskolan ska arbetet utifrån ett interkulturellt förhållningssätt ske genom att olika kulturer ses som en tillgång. Varje barns språk och kulturella bakgrund är viktig i barngruppen. Syfte och frågeställningar Vårt syfte med denna undersökning är att få en inblick i hur några pedagoger i förskolan ser på sitt arbete med värdegrund och integration.
Utbildningen i förskolan ska lägga grunden för barnens förståelse för olika språk och kulturer , inklusive de nationella minoriteternas språk och kulturer. Men hur skulle förskolan kunna arbeta på mer progressiva och inkluderande sätt, med flera kulturer utan att förstärka en asymmetrisk gränsdragning mellan olika kulturer ? Förskoleåldern är den viktigaste perioden när det gäller utvecklingen av språket. Mångkultur definieras som personer med olika kulturella bakgrunder som existerar.
Interkulturell innebär att personerna som finns i ett mångkulturellt sammanhang agerar tillsammans.
I en interkulturell undervisning ligger fokus på en undervisning som ger kunskaper, färdigheter och attityder hos varje deltagare, och utvecklar en mer positiv inställning till andra kulturer. Kommunen satsade på dans som uttryck i förskolan och skolan. En utbildad danslärare besökte olika förskolor.
Barnen på förskolan skulle arbeta med bondgården. Arbeta med kultur i förskolan. Personalen ville även att barnen skulle få möjligheten att även uttrycka sig själva på olika sätt. I det här fallet kan det handla om att arbetet med mångkultur i förskolan skiljer sig från förskola till förskola. Det är viktigt med en flexibel organisation och att ALLA har möjlighet att delta på lika villkor.
I dag kan vi läsa i tidningarna och höra på tv och radio om det mångkulturella samhälle vi alla lever i. I förskolan finns heller ingen tradition att resonera kring och arbeta med det mångkulturella. Visst försöker lärarna ibland att uppmärksamma att det finns barn från många olika länder på förskolan. Men då ligger det utanför den vanliga verksamheten och de väljer gärna det exotiska. I Pysslingen Förskolor har vi tydligt fokus på utveckling och lärande.
Våra kunniga pedagoger använder vardagens återkommande händelser och aktiviteter för att utmana ditt barn och göra lärandet tydligt. Vi lever i en globaliserad värld där barn möter olika kulturer och lever i nya familjemönster. Med hjälp av electroencefalogram kan vi lära oss om skillnader och likheter mellan hur hjärnan bearbetar ett första och ett andraspråk.
Vi kommer att diskutera på vilka sätt denna forskning kan påverka hur vi arbetar med språkinlärning i förskolan. Att arbeta med flerspråkiga barn Gunilla Ladberg. Språkinlärning och ålder.
Några användbara tips till dig som arbetar med flerspråkiga barn: En bildknippa är ett bra hjälpmedel att bära med sig under dagen för att på ett enkelt sätt kunna visa vad man vill säga även om man inte förstår varandras språk. En sångpåse med qr-koder blir en överraskning varje gång man ska sjunga. Hur ska vi arbeta med temat?
Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bil sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal-och skriftspråk, utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och. Om Upptäck språket i förskolan. Med det här materialet får du underlag för att arbeta med språket i förskolan. Tanken är att du ska kunna göra nedslag i boken och hitta övningar och aktiviteter inom det område barnen intresserar sig för just nu, eller för att få stöd och inspiration i att introducera ett nytt språkligt område. Syftet med studien är att se och i så fall hur pedagogerna arbetar på olika sätt med skapande verksamhet i förskola och i förskoleklasser?
Vad använder pedagogerna för olika uttrycksformer? Hur arbetar man med skapande verksamhet i förskolan och i förskoleklass? I studien observerades med hjälp av anteckningar som datainsamlings - metod. De provade olika roller. Ibland märkte de att när de försökte stötta ett barn som inte kom med i leken, blev de i själva verket en mur mellan barnen istället då barnet började kommunicera med pedagogen istället för de andra barnen.
De såg stora effekter i barnens samspel av de olika små förändringarna på avdelningen. Genus ger uttryck för för de värderingar, attityder och erfarenheter om kvinnor och män som finns i samhället. Att beteckna rosa som en flickfärg och blått som en en pojkfärg är ett exempel på hur vi skapar genus.
Genus är inte statiskt utan förändras ständigt och ser olika ut i olika kulturer , tidsepoker och i olika delar av.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.