Mest kompletta utbudet av både små och stora hjälpmedel. För en enklare vardag. Prov i svenska, svenska som andraspråk, sfi, engelska, matte och natur. Läs- och skrivsvårigheter kan uttrycka sig på olika sätt för olika elever.
Rektorn beslutar om anpassningar av nationella prov. Anpassning vid nationella prov – två steg tillbaka! Att läsa med flyt är ett av kunskapskraven i skolan. Roger Haddad har samma åsikt som Dyslexiförbundet. Nationella prov mäter hur väl eleverna når kunskapskraven.
Att vi måste skilja på läsförmåga och läsförståelse. Elever med dyslexi kan ha en god läsförståelse, men har svårt att avkoda text. De får inget bra läsflyt. Enligt anspråket har eleverna som har läs- och skrivsvårigheter diskriminerats i samband med genomförandet av nationella prov i ämnet svenska i årskurs och i årskurs 6. Hjälpmedel för en elev med dyslexi är viktiga verktyg för att skolarbetet ska fungera. Men när det är dags för nationella prov i läsförståelse plockas hjälpmedlen bort.
Man vill ju visa vad man kan och att man är minst lika bra även om jag har dyslexi , säger Emil Silvhed från Östra Klagstorp. Betty Malmberg har frågat mig vilka åtgärder som jag kommer att vidta för att elever med läs- och skrivsvårigheter redan i dag ska kunna få använda sina hjälpmedel i samband med att de gör nationella prov. Mer om anpassning av nationella prov i grundskolan. Emil Silvhed fick liksom andra med dyslexi inte använda hjälpmedel vid nationella prov i första och sjätte klass, rapporterar SVT Nyheter Skåne.
Detta trots att han behöver dem för att kunna läsa texter. Jag läser ju med öronen, precis som en blind läser med fingrarna, säger han till SVT. Dyslexi -förbundet tycker att barn med dyslexi har diskriminerats i skolan.
Det galler elever som går i klass och och det handlar mest om att de inte fått använda hjälpmedel på nationella prov. Det finns elever som inte fått göra prov alls i läsförståelse i engelska och svenska, för att de är dyslektiker. Skolverket nekar elever med dyslexi hjälpmedel vid nationella prov.
När elever med dyslexi inte får använda sina hjälpmedel kan de inte visa hur duktiga de är. Det är som att ta bort glasögonen från en person som inte kan se ordentligt, sa han till Skolvärlden då. Men Anders Boman, enhetschef för nationella prov på Skolverket, tycker inte att den sortens liknelser är rättvisande. Debattens vågor har gått höga kring Skolverkets anvisningar om hjälpmedel vid nationella prov. Situationen har liknats vid att ta glasögonen av en person med synfel.
Personer med dyslexi har problem med det som brukar kallas avkodning. Det betyder inte att man behöver ha problem med läsförståelsen, det vill säga att tolka och resonera kring innehållet i en text. Han är mycket kritisk till att elever med dyslexi inte får tillgång till de hjälpmedel de behöver för att klara de nationella proven i läsförståelse i årskurs och 6. Han menar dessutom att Skolverkets anvisningar till de nationella proven påverkar inställningen till anpassningar av provsituationer överlag. Nu är det en tid sedan jag var här inne och skrev på min blogg, jag tror jag har blivit lite sugen igen att börja ordentligt på min Dyslexi här.
Jag tycker synd om dom som går i årskurs tre och sex eftersom dom mäter avkodning. Elever med funktionsnedsättning kan ha åtgärdsprogram som anger att eleven får använda sig av hjälpmedel i undervisningen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.