torsdag 16 juli 2020

Vad ska min sambo betala i hyra

Se foton på gamla klasskamrater! Ska min sambo betala en del av räntekostnaden? Min flickvän ska flytta in i min lägenhet och vi blir sambos. Vi är överens om att vi ska dela på hyra och matkostnader.


Men hur bör man resonera kring räntekostnader för lägenheten? Ylva Yngveson, tidigare privatekonom på Swedbank, svarar. Jag och min sambo har onödiga diskussioner angående vad hon ska betala i hyra varje månad till mig.


Hon är inneboende hos mig. Jag har en tvåvåningsvilla och en fritidsstuga vid en sjö. Jag äger en bostadsrätt som jag bor i tillsammans med min sambo. Hyran är väldigt låg och jag har ett lån som jag amorterar på. Marknadsmässig hyra Ett annat sätt att räkna ut vad som är en rimlig månadskostnad för dig är att undersöka vad den marknadsmässiga hyran ligger vid.


Vad ska min sambo betala i hyra

Hur mycket sparar du exempelvis på att bo där jämfört med andra alternativ? Bägge sidor ska beaktas. Värdeökningen tillfaller ju fastighetsägaren, inte en sambo utan delägarskap. Lika självklart ska den som flyttar in i den andras bostad betala skälig hyra. Klart att det är vettigt att reda ut vad som är mina pengar, dina pengar och vad som krävs för insatser i den gemensamma ekonomin innan man flyttar ihop.


Det är inte rätt att han ska betala lånet och du få kakan isf. Så länge han inte står på huset som ägare. Min sambo köpte huset när vi var sambos redan innan vilket betyder att jag skulle få halva huset om vi gick isär, därav betalar jag halva huset.


Vad ska min son betala i hyra ? Vi har tre vuxna barn, två har flyttat hemifrån men en av sönerna bor hemma. Han blir i höst och har jobbat under sommaren. Därför tycker andra att man bör titta på hur en hyra ser ut marknadsmässigt och bedöma vad den inneboende sambon ska betala utifrån detta.


Du bör kunna höra av dig till din bank för konsultation av lämplig hyra med hänsyn till tillexempel din ekonomiska situation. Då är det så att snart ska tjejen min flytta in på heltid så att säga. Nu är det såhär att jag bor i en bostadsrätt och hur brukar man lösa betalningen där så att säga?


Många eluttag funkar ej och det är mögel i källaren och i vissa fönster plus i duschen. Hela huset var renoverat när jag flytta in men mycket var dåligt gjort typ då målning,fästning av el uttag, nu har väggarna börjat spricka och dela på sig. Snälla hjälp mig vad ska jag göra och vad är en skälig hyra att betala för detta. Jag skall köpa hus, som min sambo och jag skall bo i tillsammans.


Hittills har jag betalat hyra till min pojkvän som äger huset och min fundering är om jag ska fortsätta göra det eller om jag ska köpa mig in i huset. Det är min pojkvän som har byggt huset och för bara en månad sedan betalade han in sista summan på bolånet han hade. Skulle Mia och Per ha svårt att komma överens om vem som ska få bo kvar vid en separation kan de be tingsrätten utse en bodelningsförrättare som avgör vem som är i störst behov av hyreslägenheten. De måste då betala avgift till tingsrätten (9kr) samt betala hälften var av arvode till bodelningsförrättare.


Vad ska min sambo betala i hyra

Satt och fundera på om man hamnar i fängelse och man har div kreditkortsskulder , hyreskostnader, bil m. Betalar staten detta eller fryses utgifterna man har tills man kommer ut, då man inte kan arbeta under vistelsen? Om man har hyreslägenhet tex, vad händer med den? Hej, kanske lite sen kommentar på detta men. Min sambo har ökat sin belåning på sin lägenhet för att vi ska kunna köpa en bil. Idag har vi två bostadsrätter men hyr ut det ena.


Viktigt att betala hyran. För att få bo kvar i en lägenhet gäller det att inte slarva med hyran. Hyran ska betalas månadsvis i förskott senast sista vardagen i föregående månad. Det är ditt eget ansvar att hålla koll på om hyran är betald.


Vad ska min sambo betala i hyra

Att se över vad som ska gälla mellan dig och din sambo är viktigt att göra innan ni flyttar ihop. Om ni inte skriver ett eget avtal gäller sambolagen om en eventuell bodelning ska göras. Hur ägodelar ska fördelas beror på när de köptes och vad de planerades att användas till. Vem har betalt och vem står då på köpekontrakten?


Vem betalar kostnaderna för huset? Begär han att du ska betala hyra till honom? Har han tänkt på dig – visat omsorg om dig – i den händelse han skulle dö före dig? Jag förstår inte resonemanget om att jag ska betala av på den delen av lånet som redan är betalt och innan jag flyttade in, och som hans ex sambo , betalade honom genom sin ” hyra ” som hon betalade under alla år de bodde tillsammans. Har ni tecknat en livförsäkring?


Den extrasumman skulle då bli pengar som han bara sätter undan till sig (eller vad han nu gör av dem).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg