Ta kontakt med vännerna från skolan igen. Massor av foton och minnen! På skolan vill man lyfta eleverna, man talar om att de är medborgare och lika mycket värda. Men när de har integrationsprojekt blir det en envägsintegration där eleverna ska lära sig normer och koder utifrån majoritetsperspektivet.
Det här med ras och etnicitet är ett undertryckt ämne som det inte talas om.
De senaste årens flyktingströmmar har aktualiserat skolgången som en viktig förutsättning för en lyckad integration. Alla pratar om att nå inkludering, en öppen och tillåtande skola – men hur når man dit och hur kan man göra för att etnicitet ska bli en resurs i skolan ? Dels studeras i) samspelet mellan förskolans personal och föräldrar vid lämning och hämtning av barn, ii) förskolans verksamhet, avseende organisationen av personalens arbetsuppgifter i relation till etnicitet , iii) flerspråkighet i förskolans dagliga verksamhet, och slutligen iv) flerspråkiga förskolebarns lek och socialt samspel under den ”fria leken”. Anser barn att de har bättre eller sämre livschanser beroende på den etniska bakgrunden? Resultatet av intervjuerna visar att barnen i de två olika skolorna inte påverkades av deras etniska bakgrund angående sina tankar kring deras framtida yrkesval.
Skolan skall aktivt och medvetet främja kvinnors och mäns lika rätt och möjligheter. Det sätt på vilket flickor och pojkar bemöts och bedöms i skolan , och de krav och förväntningar som ställs på dem, bidrar till att forma deras uppfattningar om vad som är kvinnligt och manligt. Segregation måste förstås ur flera perspektiv samtidigt.
Faktorer som genus, klass och etnicitet förstärker varandra och gör många barn dubbelt utsatta. Etniciteten har stor betydelse även om den sällan diskuteras. På lärarutbildningen läste vi ett momen om just detta och man har sett att utbildningssystemet är anpassat efter medelklassens vita barn, de sätter normen och man anpassar i regel språk och aktiviteter efter dem.
Det är också så att barn med annat modersmål inte får sitt förstaspråk uppmärksammat. Det finns inte samma starka tradition som i skolan vad man ska lära barnen. I skolan ska barnen lära sig att läsa, skriva och räkna.
Förskolan har visserligen mål att sträva efter, som jämlikhet mellan pojkar och flickor och att man ska uppmuntra och stödja barnens utveckling inom en rad områden. Inom utbildningsområdet kan diskriminering som har samband med etnisk tillhörighet bestå av att bli missgynnad av skolan eller universitetet, till exempel genom att bli nekad studieplats. Det kan också handla om att bli trakasserad av andra elever och att skolan inte gör tillräckligt för att få stopp på kränkningarna. Skickas inom 3-vardagar. Köp Etnicitet som resurs - i skolan av Layal Kasselias Wiltgren på Bokus.
Många gånger handlar mobbingen om trakasserier som är kopplade till religion, funktionsnedsättningar, kön eller etnicitet. Var femte elev som utsätts har svarat att mobbingen sker på grund av etnicitet – det kan handla hudfärg eller ett annorlunda namn. Det visar att skolan måste bli bättre på att jobba med normkritik.
Uppsatser om GENUS KLASS ETNICITET SKOLA. Dansk skola delar in elever efter etnicitet Ett danskt gymnasium har delat upp klasserna efter etnicitet för att försöka behålla etniskt danska elever på skolan , rapporterar danska medier.
Rektorn har fått stark kritik för agerandet. Termen kommer ursprungligen från grekiskans ethnos (’folk’), vilket kunde användas i relation till hedningar, en grupp människor, en stam eller ett folk. Skolan är en plats för lärande, men tyvärr så är det även för många av Sveriges elever och personal en plats för otrygghet. Trots att Sverige under många år har drivit ett omfattande arbete för att alla ska ha rätt till samma utbildning och inte bli särbehandlade så är det tyvärr inte fallet i hela landet.
Etnicitet är människors identifikation med och känsla av tillhörighet i en viss folkgrupp (av grekiskans ethnos, folkslag).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.