I allmänhet är ett normkritiskt perspektiv effektfullt när det gäller likabehandling, och det gäller även främjande arbete utifrån mångfald och etnicitet. Hur kan mångfald och jämställdhet stimulera upptäckandet och utforskandet av verksamheten i förskolan ? Hur hanterar du det i vardagen och vilka problem kan du stöta på? Olika synsätt på mångfald.
Hur arbetet med mångfald i förskolan genomförs och förstås, bygger på att förskollärare utgår från olika synsätt på olikhet och kulturell bakgrund som är mer eller mindre medvetna för dem. För att tydliggöra detta har Lahdenperä delat upp i monokulturella respektive interkulturella synsätt. Några användbara tips till dig som arbetar med flerspråkiga barn: En bildknippa är ett bra hjälpmedel att bära med sig under dagen för att på ett enkelt sätt kunna visa vad man vill säga även om man inte förstår varandras språk.
En sångpåse med qr-koder blir en överraskning varje gång man ska sjunga. Ja, all personal har arbetat grundligt med barnkonventionen på min förskola. Vi jobbar aktivt med barnkonventionen i barngruppen. Pratat lite grann om detta på mötestid – inte kommit längre än så. Nej, tyvärr har vi inte hunnit förbereda oss.
Johannes Lunneblad är forskare och författare till boken ”Den mångkulturella förskolan. Motsägelser och möjligheter”. Han har forskat på hur man arbetar med begrepp som mångkulturalitet i förskolan genom att vara på plats en längre tid i en förskola och studera hur lärarna pratar om och skapar innehåll kring begreppet. Jag studerar hur den mångfald som barnen representerar kommer till uttryck i förskolan. Det är väl känt, och jag har sett det med egna ögon, hur svårt det är att hantera frågan om mångfald för pedagogerna och man har så lite tid att diskutera den när man arbetar.
Det som ligger närmast till hands att tänka på är etnisk mångfald. Förskolan har uppdraget att skapa en social och kulturell mötesplats, utifrån samhälleliga värden. För att ytterligare belysa uppdraget kring kultur och kulturell mångfald kommer några exempel från min andra studie Välkommen till vad – Hur nyanlända familjer upplever mötet med förskolan i Sverige.
De värden förskolan ska arbeta med där barnen verkar och lär är människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan könen samt solidaritet med svaga och utsatta. Syfte och frågeställningar Vårt syfte med denna undersökning är att få en inblick i hur några pedagoger i förskolan ser på sitt arbete med värdegrund och integration i verksamheten. Här är förskolans personal, inklusive förskolechefer och politiskt ansvariga, nyckelpersoner för att sprida kunskap. Vårdnadshavare med annat modersmål än svenska behöver inte bara höra om betydelsen av att tala modersmålet i hemmet utan också av att modersmålet får höras även innanför förskolans grind. I den reviderade läroplanen står det i del under rubriken Förståelse och medmänsklighet: ”Det svenska samhällets ökande internationalisering ställer höga krav på människors förmåga att leva med och förstå de värden som ligger i en kulturell mångfald.
Förskolan är en social och kulturell mötesplats som ska främja barnens. Men hur går vi från diskussion till praktiskt förändringsarbete? Att arbeta aktivt med jämställdhet är en del av skolans uppdrag. Kristina Henkel hur jämställdhet kan bli en del av skolans vardag. Filmerna bygger på olika teman.
Kanske framförallt varför tecknar vi med alla barn? Först och främst så är förskolan för alla barn, och den ska vara lika för alla barn. Läroplanen är tydlig med detta, i förskolan är alla barn lika. Vi som arbetar i förskolan ska arbeta för att uppmuntra och stärka barnens medkänsla och inlevelse i andra människors situation. Under en arbetsplatsträff med mina kollegor från förskolan där jag arbetar , och från den närliggande förskola vi samarbetar med , framkom det att många har svårt att sätta fingret på vad social hållbarhet är, eller kan vara, och hur vi kan arbeta med det rent konkret.
Vilka redskap för att förstå och arbeta med språklig mångfald erbjuds blivande förskollärare? Förskolan ska ge alla barn möjlighet att utveckla goda kunskaper i svenska, och samtidigt främja språklig mångfald och alla barns rätt till sina respektive modersmål. Många förskolor väljer att arbeta med ett särskilt ämnesområde under en period.
Somliga kallar det projekt, andra för tema och säkert finns det även andra benämningar, men vissa kännetecken finns ändå som är gemensamma med det här sättet att arbeta. Och vi har jobbat med konkreta frågor som uppstår i vardagen. Det skapade engagemang och drivkraft för det är frågor vi själva valt och är nyfikna på – Pedagogisk dokumentation som förhållningssätt ser vi som det viktigaste verktyget för att arbeta med tillgängliga lärmiljöer. I förskolan finns heller ingen tradition att resonera kring och arbeta med det mångkulturella.
Visst försöker lärarna ibland att uppmärksamma att det finns barn från många olika länder på förskolan. Men då ligger det utanför den vanliga verksamheten och de väljer gärna det exotiska. Utöver de fyra stegen ska skolan och förskolan också ha riktlinjer och rutiner för verksamheten i syfte att förhindra trakasserier och sexuella trakasserier.
Arbeta med riktlinjer och rutiner mot trakasserier.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.