På förskolan Stomfågeln arbetar vi genusmedvetet. Vår målsättning är att alla barn hos oss ska få tillgång till alla livets möjligheter utan att begränsas av kön. Att vara genusmedveten innebär en förståelse för att våra uppfattningar om vad som är kvinnligt respektive manligt är kulturellt skapade i samhället. I Lpfö framgår att förskolan har ett ansvar för att motverka könsmönster som begränsar barnens utveckling, val och lärande. Det blir alltså viktigt hur du som arbetar i förskolan arbetar med jämställdhet.
Förskolans jämställdhetsuppdrag i läroplanen.
I samband med att förskolan fick en läroplan började pedagogerna på ett nytt sätt arbeta med värdegrundsfrågor och ägnade i två år alla personalmöten åt det. Diskussionerna ledde vidare till barns inflytande och de upptäckte att om man ska arbeta med barns inflytande är det nödvändigt att jobba med genusfrågor. Arbeta med jämställdhet i förskolan Med normmedveten pedagogik. Hur ska förskolan arbeta för att främja jämställdhet och lika villkor för alla barn i den pedagogiska verksamheten? Först och främst kräver det förståelse för vad jämställdhet och normer är och hur det kan genomsyra arbetet i förskolan.
Delen inleds med en inblick i skillnader mellan pojkar och flickor utifrån könsidentitet och fortsätter med en redogörelse för forskning kring språkliga skillnader samt ett avsnitt kring olika metoder att arbeta med genus i förskolan. Genus , kön och jämställdhet i förskolan – en fråga om pedagogisk jämställdhetsmedvetenhet Abstract Huvudsyftet med detta examensarbete är att synliggöra förhållningssätt och handlingar i det dagliga arbetet med barnen, ur ett könsperspektiv. Sju enkla tips för att stärka arbetet med jämställdhet och genusfrågor i förskolan - Catrin Freidenvall och Ulrika Lovén från Hamnskolan listar sina bästa tips för att bättre arbeta med jämställdhet och genusfrågor i förskolan.
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur man aktivt och medvetet kan arbeta med genus och jämställdhet i förskolan.
För att få svar på detta valde jag att genomföra kvalitativa intervjuer med fem förskollärare, yrkesverksamma på olika förskolor inom samma kommun. Flera förskolor arbetar aktivt med likabehandling, men inte alltid med hänsyn till förskolans speci-fika jämställdhetsuppdrag. Personalen vid majoriteten ( ) av förskolorna arbetar med att ge flickor och pojkar samma möjlighet att pröva och utveckla förmågor och intressen.
För att kunna arbeta med jämställdhet på ett professionellt sätt, behövs en förankring i teori och forskning. Jämställdhet är ett kunskapsområde och får inte reduceras till en attitydfråga. Genus På Solberga förskolor i Lanna jobbar lika många män som kvinnor. De tycker att arbetet med att motverka könsmönster blir enklare om man i stället för att bara berätta kan visa barnen vad det betyder i praktiken. Att arbeta med normkritik i förskolan handlar om att ställa sig på barnets sida, och att stå upp för barnets rätt att utvecklas som individ och duga som hen är.
Normkritik handlar inte om att ta bort alla normer, utan att förändra dem som leder till begränsade möjligheter och ökad risk för trakasserier av olika slag. Vi letade upp relevant litteratur på internet och biblioteket om begreppet genus , genusarbete och vad tidigare forskning har visat. Vår studie började med att vi observerade i en förskola som säger sig arbeta genusmedvetet.
Vi intervjuade och ställde de frågor som vi tyckte var relevanta för vår studie. För att verkligen nå fram till ett normkritiskt arbetssätt så måste du först arbeta med sig själv och de normer som du själv bär med sig. Därefter måste arbeta med de normer som kollegorna bär med sig och som finns på förskolan. Vi är alla en produkt av samhället och våra föräldrars normer och värderingar.
Vilka nya normer som skapas genom dessa strategier i genus - och jämställdhetsarbetet behöver, enligt Eideval problematiseras. Det är viktigt, menar han, att arbeta processuellt snarare än med särskilda metoder som klistras på förskolan. Klicka på ”memory” eller ”böcker” för att läsa mer om dessa.
Provspela gärna vårt “Möjlighetsmemo” och titta på filmerna “För en jämställd skola” som vi har tagit fram i samarbete med Skolverket.
Har du frågor om materialet eller hur ni kan arbeta vidare på din skola? I förskolan finns heller ingen tradition att resonera kring och arbeta med det mångkulturella. Visst försöker lärarna ibland att uppmärksamma att det finns barn från många olika länder på förskolan.
Men då ligger det utanför den vanliga verksamheten och de väljer gärna det exotiska.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.