torsdag 14 april 2016

Hur känns riktig kärlek

Alla söker den, men vad är det egentligen? Vi lär dig känna igen den och hur du håller den äkta kärleken vid liv. Och ringa och höra hur det gick.


Kärlek är en kram när allting känns svårt. Den ger dig en känsla av frihet, och du är redo att möta vad som helst.

I en förälskelse kan det ofta bli en tävling om att bestämma. Du vill vara säker på att du inte drar det kortaste strået. Du bestämmer när var och hur , och du vill hålla koll på din. Visst, det känns dumt att ta förhastade beslut, men när du hittat äkta kärlek så börjar du automatisk fantisera om en framti resor och planer ni ska dela.


Personen får dig att skratta. Det låter väldigt självklart, men skratt är tyvärr inte alltid en del av alla förhållanden. En år lång studie från Harvard-universitetet visar att deltagarnas enda livslånga mål hade varit glädje och livsbejakande händelser var det enda som betydde något för dem i slutändan.


Speciellt kärlek i sig eller sökandet efter kärlek , var det viktigaste i livet.

Efter års äktenskap och därefter skillsmässa vet jag nu vad riktig kärlek är, hur den skall kännas, hur man skall älska och bli älska hur det känns att bli sed uppskatta bekräftad. När det handlar om äkta kärlek brukar de flesta släppa på spärrarna och våga visa sig sårbara – det känns helt enkelt som att det är värt att satsa allt på relationen. Du upplever trygghet Du uppfylls av en övertygelse om att relationen kommer att vara för evigt, det känns helt enkelt självklart att det ska vara ni. Då blir det svårare att känna efter om det är bara är fysisk attraktion vi känner, eller om det är riktig kärlek det handlar om.


Annons Det menar livsrådgivaren Suzannah Galland som har skrivit en krönika för Harpers Bazaar om hur svårt det kan vara att skilja på lust och kärlek – och hur avgörande det kan vara för vår relationsframtid. Vår kärlek har växt sig större trots att de flesta fjärilarna i magen har försvunnit vid det här laget. Men det har ersatts med något annat som jag känner är mer värdefullt. Jag kan ibland stanna upp och tänka på hur tur jag har som har honom, hur lika varandra vi är och hur bra vi förstår varandra. Riktiga vänner accepterar vad som sägs utan ogillande gester eller attityder.


Kanske har du svårt att känna igen kärlek , trots att den finns precis framför dig? Och ibland har vi svårt att se kärlek om den inte liknar de känslor vi kände förra gången vi var kära. Läs också: gyllene regler som får er kärlek att hålla. Vad innebär det att vara kär?


Jag var kär i många tjejer, men oftast tänkte jag bara på hur de såg ut på utsidan. När jag upptäckte hur de var på insidan förstod jag att vi inte passade så bra ihop som jag hade trott. Mark) Förälskelse känns som kärlek.


Naturligtvis är romantiska känslor en del av kärleken.

Någon som vill försöka sig på att förklara? Men det fick mig att tänka tillbaka på mina tidigare relationer då det alltid har varit att någon av parterna som inte har haft några riktiga känslor egentligen. Därför vart jag fundersam över hur riktig kärlek känns , då båda parterna är löjligt kära i varandra osv. Det här med kärlek och att jag inte minns hur det känns att vara kär gjorde mig varje fall så deppig.


För hur sad är det inte att jag inte minns hur det känns i kroppen när någon man tycker om rör vid en? Den där varma elektriska stöten som bara ilar sig igenom varenda del. Hur töntigt man ler varje gång man får ett sms.


Hur det känns är olika men jag skulle väl säga att det är pirrigt och lyckligt och längtansfullt. När det övergår i kärlek lägger sig den förblindande delen. Du kan se personen på riktigt , bra och dåliga sidor.


Försök att fånga kärleken har gjorts förut av en Platon, en Stendahl, en Buber och en Alberoni. Redan i titeln skramlar dock orden tomt i Inger Edelfeldts nya novellsamling Riktig kärlek. Man kan förvisso säga att den handlar om passion som drabbar de olika novellpersonerna med olika konsekvenser.


Grundstenarna för riktig kärlek. Du kanske har hört om termen riktig kärlek , dvs en medveten kärlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg