fredag 8 april 2016

Skillnad på dyslexi och läs och skrivsvårigheter

Läs - och skrivfärdigheter ökar förutsättningarna att kunna delta fullt ut i samhället. Kraven inom skolan på läs - och skrivfärdigheter är stort. Mycket av undervisningen baseras på textläsning. Digitala verktyg och anpassade läromedel kan göra undervisningen tillgänglig. Läs vidare i broschyren Kännetecken vid läs - och skrivsvårigheter.


Skillnad på dyslexi och läs och skrivsvårigheter

Språkstörning kan vara en orsak till läs - och skrivsvårigheter. Något förenklat kan man vidare säga att vid dyslexi har man stora svårigheter med fonologin. Det tydligaste uttrycket när man pratar om dyslexi är läs - och skrivsvårigheter.


Men funktionsvariationen kan ta sig uttryck på flera olika sätt, berättar Anna Fouganthine. En person med dyslexi kan genom träning bli bra på att läsa och skriva, men det kommer alltid finnas subtila svårigheter som kvarstår. Uppsatser om SKILLNADER MELLAN DYSLEXI OCH LäS - OCH SKRIVSVåRIGHETER. Sök bland över 30uppsatser från svenska högskolor och universitet på Uppsatser.


Skillnad på dyslexi och läs och skrivsvårigheter

Hur hanterar personer med dyslexi sina svårigheter under och efter skoltiden? Om det handlar Anna Fouganthines forskning om dyslexi. Tecken som kan tyda på läs - och skrivsvårigheter. Men dyslexi kännetecknas i huvudsak av att man läser enskilda ord långsamt och att man läser fel. Ofta förekommer också skrivsvårigheter vid sidan av lässvårigheterna.


De personer som har dyslexi är dock betydligt färre, ca 4-. Ett vanligt tecken på dyslexi är att man läser långsamt och kastar om bokstäver och siffror när man läser och skriver. Det kan även innebära att man utelämnar ändelser och böjningar i ord. Om man har dyslexi har vissa funktioner i hjärnan som styr språket inte utvecklats som de ska men det har inte med intelligens att göra. Alla med läs - och skrivsvårigheter har inte dyslexi.


Ibland är det istället koncentrationssvårigheter, eller en språkstörning, som är orsaken. En läs - och skrivutredning kan klargöra vad som ligger bakom svårigheterna, och ge förslag på lämpliga åtgärder. Om du eller ditt barn har så stora läs - och skrivsvårigheter att det. Metodval, etiska överväganden, urval och genomförande, frågorna samt respondenterna beskrivs i kapitel tre. Till stor del är dyslexi ärftlig och drabbar 5-procent av befolkningen.


De kan bero på till exempel bristfällig undervisning, för lite övning, koncentrationssvårigheter, annat modersmål – eller dyslexi. Taltidningen innehåller hela papperstidningen och kommer ut samtidigt som papperstidningen. Kontakta prenumerationsavdelningen på din dagstidning om du vill läsa tidningen som taltidning. Andelen människor med läs - och skrivsvårigheter är alltså relaterad till de yttre krav som ställs. Detta skiljer inte läs - och skrivsvårigheter från andra handikapp.


Nyckelord: gymnasieelever, läs - och skrivsvårigheter , dyslexi , spänningssökarbeteende Inledning I dagens svenska samhälle ställs det krav på att människan kan läsa och skriva med dess stora utbud i skriven form. Då har man som regel större problem med att skriva än att läsa. Dyslexi är en form av läs - och skrivsvårigheter. För att veta om läs - och skrivsvårigheter beror på dyslexi kan en utredning göras hos logoped.


Dels kan man också ha svårare att läsa än att höra information. Mötet med logopeden börjar med ett samtal om hur läsningen och skrivningen fungerar. Därefter genomförs olika läs - och skrivuppgifter, men också uppgifter som exempelvis handlar om att komma ihåg information eller lösa språkliga uppgifter.


Synen på läs - och skrivsvårigheter förr De första personerna som uppmärksammade läs - och skrivsvårigheter var läkare. Kussmaul är den första personen som betraktade läs - och skrivsvårigheter som en sjukdom. Utmärkande för dyslexi är att det ofta är bestående. Det finns en lag mot diskriminering i arbetslivet på grund av funktionshinder.


Trots detta är språkstörning fortfarande ett funktionshinder som är mer okänt, och mindre diagnosticerat än både ADHD och dyslexi. För oss som arbetar med elever med svårigheter inom språk-, läs , och skriv, så vet vi att bristande koncentration och uthållighet både kan vara en följd och en orsak till svårigheterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg