tisdag 29 augusti 2017

Att leva ensam i tvåsamhet

Att tvingas leva där, ensam i tvåsamheten , är en av livets största sorger. Att känna sig ensam i tvåsamheten är inget ovanligt. Men få vill erkänna det eller ens låtsas om det. De känner sig ledsna och ilskna men förstår inte att grunden till detta ligger i ensamhetskänslan. Många hatar att leva ensamma.


De har sina stunder, då de vill vara för sig själva, men känslan av att vara helt ensam och sakna en partner är något helt annat.

Om det inte finns någon som kan vänta på dem hemma eller någon att säga Godmorgon till, kan vi många gånger känna oss djupt olyckliga och övergivna. Men det finns en annan ensamhet som definitivt inte är lättare att leva i. Ensamheten i tvåsamheten. När du och jag inte är ett vi - utan just du och jag - ensamma i varsin värld i det som skulle vara en gemensam värld.


Alla intima relationer har sina begränsningar. Att leva sida vid sida utan något som binder samman är förödande och elakt mot sig själv. Visst vill jag få vara ensam iblan men då är det en egen vald ensamhet.


Jag och mannen vi behöver inte prata med varandra hela tiden, men vi finns där tillsammans i tystnaden, det är okej.

Att kunna vara ensam är en nödvändighet för att få tid till reflektion. Att leva tillsammans med någon och samtidigt kunna vara ensam i tvåsamheten liksom att kunna vara tvåsam i ensamheten föresvävar mig som det mest ideala. Hittills har det inte blivit så - synd. Men, ensam i världen har jag aldrig känt mig. Det är riktigt jobbigt att vara ensam i tvåsamhet.


Jag vet inte om jag någonsin mer kan bo ihop med någon annan, men det vet man ju aldrig. Friheten att rå sig själv är dyrbar. Ibland känns det som om jag fastnat i min ensamhet och det är ju tragiskt. Hotet nr mot förhållandet: när vi känner oss ensamma tillsammans med personen vi lever med. Det gör att vi sätter oss själva i energisparläge: sexualiteten trängs tillbaka, drömmarna placeras på ett sparkonto med noll ränta, allt glesare mellan skratten och en längtan efter något mer (i bästa fall) tar sin form.


I en populär text som först publicerades i ELLEs printupplaga skriver supersingeln (och jättelyckliga) Sofia Hedström (som ibland inte alls är singel utan lycklig i en parrelation) om om att leva lyckligt ensam – med bättre lön, tajtare vänskaps-relationer och högre hjärnkapacitet. Det är ingen slump att det finns så många tv-serier om singlar i New York. Oavsett om man gillar cosmopolitans eller ej har jag upptäckt att det faktiskt är roligare att leva ensam här – och jag önskar att vi kunde ta med oss lite av den kulturen till Sverige. En oberoende tjänst som hjälper dig jämföra produkter, priser och återförsäljare online.


Det finns ingenting som säger att man måste leva i tvåsamhet för att vara lycklig. Men, hur är det att leva som ensam ? Vi tänkte försöka svara på det här och även gå igenom några vägar till hur- och varför man blir ensamstående, om det är möjligt att få barn samt hur man gör med barn om man beslutat sig för att skiljas. Idag handlar en artikel om att leva ensam eller i tvåsamhet.

Läs mer här och få kanske mer kunskap! Det är nämligen en omöjlig fråga att svara på då svaret måste utgå från vem du är, vad du har för behov och hur du ser på framtiden (barn, villa, bil och så vidare). Vi har biologiska system som är utvecklade för att vi ska överleva och som reagerar på hotsituationer.


Förr i tiden, när vi levde bland fler fysiska hot, var det ju förenat med fara att vara ensam. Att mista flocken innebar inte sällan en säker död. Den ensamheten är nog den svårare, att känna sig ensam i tvåsamheten. Och så kan man ju inte leva.


I början kan kärleken vara blind! Skickade ett mail efter min seans till dig,hoppas den kommit fram till dig. Barnen går först, myskväll med ens kille föredras framför att hålla henne sällskap i telefon. Hon är och jag så vi är inga småbarn heller.


Visst hennes beslut, men fan skaffa en karl i stället. Det känns grymt ensamt att leva som henne. Svårt att förklara hur jag menar. Det blir lite som ett personligt misslyckande att inte leva upp till den bilden, och det är kanske inget man vill skylta med.


Väldigt mycket är anpassat för tvåsamhet eller flersamhet. Nina är uppväxt i småländska Nybro, och har bott i Cambridge, Englan och Phnom Penh i Kambodja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg