tisdag 29 december 2015

Medberoende bipolär

I fjortonde avsnittet pratar vi med Ida Högström, grundare av medberoendepodden och föreläsare. Om man växer upp i en dysfunktionell familj är tillvaron ofta rörig och osäker. Jag är diagnostiserad bipolär och benämner mig själv som medberoende.


Medberoende bipolär

Mitt medberoende går att gestalta i form av en piska. Piskan som fått mig att pressa mig själv, tvinga mig själv att vara duktig, finnas till för andra, minimera mina egna behov och känslor, se bra ut, bli omtyckt och prestera på topp, oavsett hur jag innerst inne. För att få ytterligare kunskap om den bipolära sjukdomen och hur andra hanterar liknande situationer så kan en anhörigutbildning för närstående som lever med personer som har bipolär sjukdom vara bra att genomföra. IBIS anordnar sådana utbildningar några gånger per år. Att vara anhörig till en person som har en bipolär sjukdom tror jag kräver lyhördhet, tålamod och acceptans, men också öppenhet och ärlighet.


Jag saknar min bror varje dag och jag hatar att han mår som en berg-och-dalbana, men jag accepterar situationen och finns där för honom när han känner att han behöver mig. Som medberoende är det inte helt ovanligt att själv bli beroende, då det är ett sätt att dämpa smärtan av att inte känna sig tillräcklig. Det kan vara allt från spel, mat, shopping, relationer till någon typ av drog. Under ett beroende finns det alltid ett medberoende. Min släkting sköter inte sin bipolära sjukdom” ”Jag står vid sidan av och ser hur den närmaste familjen lider och far illa” skriver en person som upplever att släktingen med bipolär sjukdom inte söker hjälp i tillräcklig utsträckning.


Mer information på balansriks. RSMH är en organisation för personer med egen erfarenhet av psykisk ohälsa och deras närstående. Riksförbundet för social och mental hälsa - RSMH. Ett personligt gränssystem är en inre mekanism som både skyddar och bevarar en individs kropp, tankar, känslor och beteende. Människor som är medberoende vet inte vem de är.


Medberoende personer har svårt att sätta hälsosamma gränser. I det nionde avsnittet i del två av podcasten ”Vem är jag? Sandra som liksom jag har bipolär sjukdom.


Medberoende bipolär

Vi möts i ett samtal om psykisk ohälsa, teater och medberoende och hjälplösheten i att tvingas stå och se på. Det är inte bara alkoholisthustrun som är medberoende. Det blir alltså lite missbruk. Föräldrar, släkt, barn, nära vänner eller arbetskollegor kan utveckla ett medberoende till allt ifrån beroende, ätstörningar, narcissism eller psykisk sjukdom som exempel. Mekanismen är den samma.


Om det finns fyra anhöriga runt en person utvecklar minst en ett medberoende. Om du blir utsatt för smärta eller besvik. Att vara medberoende i en relation är både tufft och energikrävande. Många ser det till och med som en sjukdom.


Förr var det bara förknippat med alkohol eller. För unga medberoende i Stockholmsområdet erbjuder stiftelsen personliga möten med terapeuter i Stockholm med omnejd och de anordnar också workshops. De har även öppet hus en gång i veckan, samt organiserar Trygga högtider som unga medberoende kan närvara vid och så kallade aktivitetsgrupper de kan delta i. Kan alla bli medberoende och hur lyckas man ta sig ur det kidnappade tillstånd som man till sist hamnar i? Alla är värda sitt bästa liv, är programledarnas motto. Läs också: Sanna Lundell: ”Vet hur det känns att krascha” – Djävulsdansen ritade om kartan i Sverige för hur man pratar om medberoende , säger Ann Söderlund i podden.


Tror inte man kan generalisera så pass. Vilket leder till att de flesta som söker stöd och störtning här skriver om sitt beroende (och därför sitt beroende till personen som är beroende). Dels för att bli delaktig i den förändring det innebär när någon blir nykter men också för din egen del.


Medberoende bipolär

På vissa behandlingshem ordnar man anhörigdagar där de anhöriga bjuds in och får lära sig hur ett medberoende fungerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg