I slutet av april lyckades hon få varumärket registrerat efter att Patentbesvärsrätten, PBR, beviljat skydd för ljudslingan. Det är en tre ackord kort slinga och unik. Om du söker efter ett figur- eller utstyrselmärke som innehåller en text, skriv in texten i fältet ”Text i märket”.
Det var med stor glädje vi under förra veckan mottog registreringsbeviset för det allra första rörelsemärke vi som ombud hjälpt till att registrera. Ett ljudmärke består uteslutande av ljud eller en kombination av ljud. Vi accepterar filformatet MP3. Du kan också bifoga till ansökan en grafisk beskrivning av märket (till exempel i notskrift) om den är tillräckligt exakt och motsvarar märkets ljud. Ett varumärke kan till exempel bestå av ett eller flera ord tillsammans, en figur, en slogan, en kombination av dessa, ett ljudmärke eller ett tredimensionellt märke.
I det sista exemplet utgör formen på en vara eller dess förpackning ett varumärke. Elektronik som bär namnet Philips tillverkas inte längre av Philips. TV-avdelningen ägs av TP Vision, som håller till i. Ljud kan registreras som varumärke som ett kännetecken.
För att ett ljud ska kunna registreras så krävs det att man kan återge ljudet grafiskt, som till exempel notskrift. När det gäller ett var umärke som uteslutande består av ljud eller en kombination av ljud ( ljudmärke ) ska var umärket återges genom att man lämnar in en ljudfil som återger ljudet eller genom en exakt återgivning av ljudet i notskr if t. Nordblom Media producerar jinglar, radioreklam och ljudproduktioner. Vi har ett stort röstarkiv av speakers och här kan du lyssna på radiospottar som vi gjort. Att registrera ett ljudmärke bör kunna ske både i EU och i Sverige utan alltför mycket besvär.
EG-domstolen har uttalat att kravet som måste ställas på ett ljudmärke är att det sätt som väljs för att återge det grafiskt måste vara klart, precist, i sig fullständigt, lättillgängligt, begripligt, varaktigt och objektivt. PRV hade avslagit ansökan om registrering av en visselsignal som Sveriges Radio, P använder som kännetecken. Beslutet grundas på att det grafiska återgivandet av märket genom notskrift inte ger en entydig bild av hur märket låter, varför märket saknade särskiljningsförmåga. Ett exempel på ljudmärke är den melodisnutt som används av Hemglass i deras försäljningsbilar. Exempel på märke som innehåller en slogan är den här bilden som används av Europeiska Centralbanken.
Läs mer oSkydda företaget. Det har emellertid visat sig vara ganska problematiskt för den som ansöker om ett ljudmärke att uppfylla kraven för registrering. Det gäller särskilt i fråga om kravet på att varumärken skall kunna återges grafiskt för att vara registrerbara. Här kan du söka grunduppgifter om finländska varumärkesansökningar och -registreringar samt om internationella (WIPO) varumärkesregistreringar där Finland är.
Den världskända, mest populära bärbara PA-högtalaren - ZLXs oöverträffade kombination av prestanda, funktioner och användarvänlig drift har gjort den till den beprövade globala till-prisvärda professionella ljudkvaliteten - utmärkt allsidigt värde från ett riktigt pro- ljudmärke. Men förmodligen har färre koll på vad ett varumärke i form av ett ljudmärke innebär. När Samsung för ett år sedan berättade att de tänkte bli ett highend- ljudmärke så hade vi svårt att dölja vår skepsis. Samsung är bra på vitvaror och TV-apparater och deras mobiler är verkligen heta.
Men ljud var ett nytt område för dem. De första konstruktionerna från Samsungs nystartade ljudlabb var dock verkligen lovande. Ett företagsnamn är ett namn som ska registreras hos Bolagsverket, medan ett varumärke är en specifik vara eller tjänst som ska registreras hos Patent- och Registreringsverket (PRV).
Företagets logotyp går att registrera som varumärke, liksom ett hologram, en multimediasymbol, ett ljudmärke etcetera. XCELSUS är ett spännande och nytt svenskt varumärke som leds av ljudgurun Dawid Koniarski. Han var en av grundarna till ett annat känt svensk ljudmärke , DLS, där D-et är från just från Dawids namn. Andra produkt- och företagsnamn som det hänvisats till kan vara varumärken eller varunamn som tillhör sina respektive ägare. Nokia tune är ett ljudmärke som tillhör Nokia Corporation.
Nokia förbehåller sig rätten att göra ändringar och förbättringar i de produkter som beskrivs i detta dokument utan föregående meddelande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.