fredag 3 februari 2017

Skriva c uppsats själv

Som medlem kan du ansöka om våra unika stipendier. Det förekommer att man får skriva sin C - uppsats på andra språk (om handledare och examinatorer förstår det aktuella språket – oftast tyska eller franska). I språkstudier uppmuntras studenten oftast att skriva C - uppsatsen på det studerade språket – portugisiska, holländska, eller vilket språket det må vara.


Skriva c uppsats själv

Eftersom jag själv haft så stor glädje av dessa metoder tänkte jag att andra studenter också skulle kunna ha nytta av dem för att skriva uppsats. Jag beslöt därför att skriva en bok om mitt system, och resultatet blev ”Sju enkla steg till en färdig uppsats ”. Jag ska skriva c - uppsatsen till hösten och vi får inte skriva själv pga att det finns för få handledare. Fast jag hade inte velat skriva själv ändå.


Vi har fått som direktiv nu inför c - uppsatsen att den ska innehålla 8-artilklar (vi har valt litteraturstudie) oavsett om man skriver själv eller med en kursare. Inga sidantal eller så. Några smarta tips du kan ha med dig när du skriver C - uppsats är: Börja skriva omedelbart. Skriva c-uppsats själv?


Se till att du kommer igång med själva skrivandet och planerandet så snart som möjligt. Om du inte kommer igång kan själva skrivstarten skapa en mental barriär. Jag skriver en C - uppsats och valde ett problem som är aktuellt och viktigt ur ett samhällsperspektiv. I problemdiskussionen relaterade jag till tidigare forskning men diskuterade även (det praktiska) problemet. Nu ifrågasätter handledaren mitt val av ämne.


Hon vill veta varför detta är akademiskt intressant att undersöka. Avslutningen på en uppsats kan se olika ut och vara olika lång. Inom vissa ämnesområden räcker det med en eller ett par meningar medan man inom andra kan skriva flera sidor.


En del uppsatser kräver konkreta slutsatser, medan det för andra passar bättre med en summering. En sådan här plan gör att hela uppsatsarbetet blir både roligare och enklare, vilket leder till att det också går betydligt snabbare att skriva uppsatsen utan att slutresultatet blir sämre. Vill du veta mer om hur man skriver en uppsats kommer du förmodligen att ha stor glädje av min bok ”Sju enkla steg till en färdig uppsats ”. Ytterligare ett sätt att göra det lättare att komma igång är att använda sig av den så kallade femminutersregeln.


Femminutersregeln går helt enkelt ut på att du gör upp ett kontrakt med dig själv och lovar dig själv att du inte behöver pyssla med uppsatsen mer än fem minuter den dagen. Jag har precis fått ett utlandsstipendie beviljat och kommer att skriva min C - uppsats i Bangkok. Nu när chocken har lagt sig måste jag börja tänka på de praktiska delarna.


Tänkte kolla om någon har tips om en lägenhet man kan hyra i en månad. Jag vill gärna att det ska vara centralt, längs Bts. Att skriva uppsats inom ämnet socialantropologi är roligt!


Det ger dig som student en möjlighet att själv fördjupa dig inom ett ämnesområde och presentera dina resultat i en uppsats. En bra uppsats är inte för lång Det är uppsatsens kvalitet, inte dess omfång som bedöms. En uppsats blir sällan bättre av att den görs längre.


Skriva c uppsats själv

Om uppsatsen överskrider denna gräns tas den inte upp till seminariebehandling. Ska du skriva en uppsats inom humaniora eller inom det samhällsvetenskapliga området, är det lika viktigt att du verkligen väljer en frågeställning som du själv är intresserad av, och vill ha svar på. På vissa institutioner finns det givna ämnen att välja bland när det är dags att skriva uppsats.


Då kan det vara bra att välja ett. Boken tar bland annat upp problemformulering, empiri, teori och meto referenshantering, disposition och struktur i uppsatsen. Ett kapitel ägnas åt litteratur- och informationssökning.


Jag är glad över att ha skrivit en c - uppsats även om det var tufft och gjorde mig till en grinig person när den skulle skrivas. En godkänd c - uppsats innebär att jag är akademiker. Med en kandidatexamen i omvårdnad har jag tillträde till avancerad nivå och forskning.


Eftersom det förmodligen är kotym på svenska universitet att man skriver två och två, så håller jag med dig om att även jag tror att arb. Dock hävdar jag fortfarande att det är mer jobb, att skriva en C - eller D- uppsats själv. Uppsatscoachen guidar dig rätt när du skriver din uppsats , B- C -, D-, eller mastersuppsats.


Hör av dig till oss idag så får du veta mer om vad vi kan göra för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg