fredag 19 oktober 2018

Har jag borderline

Storsäljande silverschampo här. Ger kraftig, långvarig stadga. En oberoende tjänst som hjälper dig jämföra produkter, priser och återförsäljare online. Har man själv då fått diagnosen borderline är det lätt hänt att drabbas av starka skuldkänslor och självförakt.


Men tänk på att de som skriver i forum är de som haft det väldigt jobbigt – det är därför de behöver skriva av sig. De är inte representativa för alla anhöriga.

Sara Karlsson fick reda på att hon hade borderline efter att hon hamnat i en djup depression. Hon blev inlagd på ett sjukhus och fick efter det en remiss för en utredning där hon fick diagnosen. Det förklarade varför jag kände som jag kände.


Hon dömde inte mig” Men behandlingsperioden har inte varit helt enkel. Test för diagnosering av borderline. Har du fler än fem påståenden som stämmer in på dig lider du av emotionellt instabil personlighetsstörning.


Jag är en tjej på år och undrar, lider jag av borderline ? Jag har studerat lite om Borderline och alla dess begrepp, och det mesta stämmer faktiskt in. Mina starka humörsvängningar får mina relationer att bli ostabila, främst med mina kompisar, pojkvän och familj.

Har sedan jag var barn mått väldigt dåligt. Hörde för några år sedan talas om Borderline och kände igen mig i mycket av det jag läste. Har nu på senare tid läst mycket om Borderline och känner. Som medlem kan du själv ställa frågor och få svar av andra medlemmar som är intresserade av psykologi.


Jag arbetar som behandlingspedagog och har stött på människor med borderline. Har läst på lite om borderline (eller emotionellt instabil personlighetsstörning, EIPS, som jag förstått att det heter nu), och tänker att det kanske är det som ligger bakom mitt mående. Jag har noll tillit till min psykolog så jag vet inte hur jag ska gå vidare. Borderline är ingen sjukdom eller egenskap som man antingen har eller inte har.


Gränsen mellan sjukt och friskt flyter. Personlighetsstörningen kan också förändras och försvinna med tiden. Detta test har designats för att mäta om du har problem med borderline eller emotionell instabil personlighetsstörning. Emotionellt instabilt personlighetssyndrom, EIPS, eller borderline personlighetssyndrom som det också kallas, innebär att du hanterar starka känslor på ett sätt. Jag har konfirmerar mig, tävlingsdansat, haft uppkörning, gått kvällskurser, varit brudtärna och skrivit högskoleprovet.


Dessutom har jag gått castings i London som modell. Min äldsta dotter utbildar sig till läkare i Lund och säger att jag är hennes största förebild. Hon beundrar kraften jag har att inte ge upp. I denna video berättar jag mina erfarenheter med att ha diagnosen Borderline , eller instabil personlighetsstörning.


Jag svarar också på era frågor. Tryck gärna på tummen upp om du gillade videon och prenumerera för att se mer av mig!

Kommentera med videoidéer jag kan göra i framtiden! Jag har valt att tänka att min diagnos inte gör mig extra sårbar då jag inte gillar offerrollen men på senare tid har jag börjat känna annorlunda. Jag blir sällan sedd som en individ utan så fort jag hamnar i en dispyt dras min diagnos upp.


Värst är det enligt min erfarenhet, sorgligt nog, inom vården. Jag har ångest just nu och jag vet inte varför, säger hon. Läs mer om borderline i mina tidigare texter.


Jag har tidigare skrivit att forskning har visat att människor med borderline har lättare att känna jobbiga känslor, det tar längre tid för dem att återhämta sig från jobbiga känslor och det jobbiga känslotillståndet pågår längre än om du inte har borderline. Jag förstår att du generaliserar i din blogg, det är svårt att vara ett mellanting, men jag har borderline och jag tycker faktiskt att det här inte var så bra skrivet. Nu har jag lättare att hantera min ilska än vad jag hade förut och fick oftare känsloutbrott med våldsamma inslag, speciellt i min kärleksrelation.


Borderline personlighetsstörning innebär att man är känslomässigt instabil samt har svårt för att känna igen och handskas med känslor. Ungefär 5- av normalbefolkningen har borderline , vilket gör personlighetsstörningen till en av våra vanligaste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg