tisdag 24 september 2019

Vad kommer gäri ifrån

Vad tycker du om det nya ordet genusbudgetering? Det speglar tydligt den ekonomiska process som allt fler organisationer och företag engagerar sig i, att öka jämställdheten mellan ­könen. Till sist, var kommer alla dessa ord ifrån ? Från alla möjliga håll.


Det är vidrigt äckligt och jag undrar vad tusan det är och vad jag ska göra åt det.

Jag är inte sjuk, alltså jag har ingen feber, hosta eller direkt snuva. Den långsprötade silverfisken är också mörkare i färgen än vad silverfisken är och den har ”skägg” längs kroppen. Till skillnad från den vanliga silverfisken sprider sig den långsprötade silverfisken ofta i hela bostaden och de kan vara väldigt svåra att bli av med.


Vad betyder egentligen gäri ? Och vad kommer ordet ifrån ? På Stadsbiblioteket i Halmstad kan du träffa. Här är en lista på nordiska namn varav många återfinns på runstenar.

Kristendomens intåg i Sverige skulle naturligtvis påverka också namnen. Många av namnen kommer av katolska kyrkans helgon och apostlar. Dessa namn kom , i olika former, att bli allt vanligare i Sverige i takt med att kristendomen blev starkare.


Har jag en helt annan personlighet om jag är från exempelvis Mellanöstern? Med tiden så har jag börjat tänka igenom vad min hudfärg, mitt svarta hår, mitt utsparade skägg eller mina bruna ögon egentligen betyder. Guzz kommer från turkiskans kiz som betyder flicka. Kiz skrivs utan i-prick. Det går att använda både från och ifrån i de flesta fall.


Ifrån kan kännas som en talspråkligare variant men i själva verket är det ingen skillnad i stilnivå mellan de två. Metall är ingenting man tillverka i fabrik. Vad kommer metall ifrån och hur tillverkar man det? Men varför just prosit?


För att få fram metall,. Hur kommer det sig att man säger just prosit om det betyder “må vara till. All uranmalm som OKG använder till sin bränsleproduktion är kravenligt ursprungsmärkt, vilket gör att vi alltid vet vilket land uranet kommer ifrån.


Det uran som kommer från det fredsprojeket som innebär att man återanvänder uran från kärnvapen, har däremot speciella koder som ger oss ursprungsland men inte exakt vilken gruva.

Vi går nu framåt i tiden igen och se vad som hände när DOC-klassificeringen skapades. Det var en god sak i det att kvaliteten överlag på italienska viner höjdes och stabiliserades och det blev lättare fär konsumenterna att hitta bra viner. Föregående ämne - Nästa ämne. Målningen gjordes i Tahiti och är idag utställd på Museum of Fine Arts i Boston i Massachusetts.


En annan aspekt är var den odlas och vilka möjligheter du har att få veta var bomullen till din senaste t-shirt har odlats? Ofta får du endast var den tillverkades, men tar det ifrån oss ansvaret och om vi vill vara medvetna konsumenter och inte blunda för hur bomull produceras i Uzbekistan - vilka möjligheter finns då? Svar på allt är ett community-baserat forum där medlemmar kan ställa frågor om vad som helst.


Vi har samlat många år av kunskap och publicerar nu detta för alla att ta del av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg