torsdag 23 augusti 2018

Ontologisk betyder

En ontologisk privation innebär inte att föremålet upphör att vara vad det är i ontologisk mening, utan endast att det är i avsaknad av detta något. Till exempel har en blind människa en ontologisk privation i det att syn är en del av människans natur, men den personen upphör inte att vara av naturen människa på grund av det. Heldt Cassels modell ligger nära min modell även om jag använder en något annorlunda ontologisk utgångspunkt och delvis andra begrepp. Det stora jaget handlar inte heller om en ontologisk utan snarare psykologisk dimension av varat.


Ontologisk betyder

En ontologisk utgångspunkt för min undersökning är att diskursanvändningen tenderar att ha en dual. Skapa konto med e-post. Fyll i din e-postadress och ett valfritt lösenord för att skapa ett konto. Du kan sedan börja spar ord i egna listor direkt. Ett ord jag allt oftare stöter på i teoretiska texter är ontologisk , och det börjar irritera mig att jag inte riktigt greppat vad det betyder.


Jag har en mycket vag aning om att det ska ha något med varandet i sig att göra, men det blir jag inte mycket klokare av. Någon som har en bra förklaring? För att använda tjänsten Tigtag måste du vara inloggad med ett personligt konto. Det där har jag förstått, det jag tycker är svårt är att se på olika metoder och kunna avgöra om det har en epistemologisk eller ontologisk utgångspunkt.


Förstår vad begreppen betyder när jag läser om dom, men jag har oerhört svårt att kunna uttyda om något är antingen epistemologiskt eller ontologiskt. Anthony Giddens talar om begreppet ontologisk trygghet, vilket i korthet går ut på att hantera alla de risker vi dagligen konfronteras med i det moderna samhället (global uppvärmning, obotliga sjukdomar, krig). Den ontologiska tryggheten låter oss känna att ”det händer antagligen inte mig”.


Man brukar säga att en trosföreställning är rättfärdigad om den ingår i en maximalt koherent mängd av trosföreställningar. Att en mängd av trosföreställningar är koherent betyder att de olika trosföreställningarna ger stöd för, eller kan härledas från, eller utgör evidens för, varandra. Ordet ontologi kan betraktas som en synonym till metafysik, men det har inte samma belastning som ordet metafysik. Lös korsor hitta ord med liknande eller samma betydelse. Ordet ontologi kommer av grekiskans to on som betyder det varande och grekiskans logos som betyder vetenskap.


Ontologisk betyder

Inom datavetenskapens område för artificiell intelligens betyder ontologi formell (maskinläsbar) beskrivning av världen (en avgränsad värld), ungefär som en uppslagsbok. Engelsk översättning av ' ontologisk ' - svenskt-engelskt lexikon med många fler översättningar från svenska till engelska gratis online. Typ Kanske har som ambition att vara sveriges bästa synonymordbok.


Ontologi inom datavetenskap. Synonymer är ord med liknande betydelser som kan agera utbytesord till varandra. Ett annat ord för ontologisk är sakers varande vilket gör dem till synonymer. Ords betydelse beror ofta på sammanhanget, så är även fallet med ordet ontologisk. Glosbe, online-lexikon, gratis.


Bläddra milions ord och fraser på alla språk. Epistemologi är det samma som kunskapsteori, det vill säga läran om vad man kan veta och hur man kan nå kunskap. Två klassiska epistemologiska.


Giddens resonemang om den ontoliska tryggheten börjar med ett resonemang om mänskligt medvetande, som han delar in i ett praktiskt och i dett diskursivt. Hans grundläggande antagande är att människan har förmågan att reflektera och reglera sina handlingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg