måndag 19 oktober 2015

Gå ur svenska kyrkan konsekvenser

Gå ur svenska kyrkan konsekvenser

Under år har Termo Original haft fokus på att utveckla dom bästa tänkbara underställen. Material som passar dom skandinaviska årstiderna och det varierande klimatet. Här får du veta hur du lämnar oss, men också vad kyrkoavgiften och begravningsavgiften som du ser på din deklarationsblankett egentligen är för något.


Likaså kan det finnas anteckning för vårdnadshavare som inte tillhör kyrkan , men har barn under år som tillhör kyrkan. Anteckningen tas bort ur kyrkobokföringssystemet när barnet blir år eller vårdnadshavaren begär att anteckningen ska tas bort. Många församlingar har börjat dra ned på personalen, säljer sina lokaler och andra tillgångar mm.


Päivi Räsänen har på grund av att kyrkan medverkar i Helsingfors Pride kritiserat kyrkan och övervägt att träda ut ur den. Under det senaste dygnet har över 5medlemmar gått ur kyrkan. Det får ekonomiska konsekvenser.


Tjänsten är helt gratis och skulle du ångra dig kan du närsomhelst gå med igen utan kostnad. Så här påverkar det din begravning. Allt som krävs är din namnteckning på avsedd blankett och du är snart ute. Nackdelar med att gå ur kyrkan.


Man är rädd för att förlora rätten att utnyttja kyrkans tjänster. Men vad är det man går miste om? Det råder ganska stor okunskap om det. Här är några exempel: Konfirmationen. För att konfirmeras måste man vara medlem.


Du är medveten om konsekvenserna - det kan bli problem att gifta sig i kyrkan , att bli kyrkligt begravd en dag och så vidare. Kanske kommer du inte till him-len heller. För min och min familjs del finns det inga nackdelar med att inte vara medlemar i kyrkan. Själv gick jag ur kyrkan när jag var år, med mina föräldrars underskrift, och har aldrig upplevt några nackdelar med det.


Har aldrig nyttjat några tjänster från kyrkan , och heller inte kännt något behov att göra det, efter att jag. Största delen av din kyrkoavgift går till arbetet i din lokala. Att lämna kyrkan tar tid. Svenska kyrkan har inte utnämnt Greta Thunberg till.


Ett regelverk de själva sätter. Men det innebär att kyrkan måste erbjuda verksamheter med god kvalitet för individen, följa lagar och regler och fundera över hur kyrkan kan förmedla bristerna i systemet till ansvarig offentlig instans. Man laddar ner en blankett här, fyller i och skickar den till sin församling.


Jag har hört om personer som har fått lite frågor varför de vill gå ur men för mig så var det inget sådant. Sv: Gå ur svenska kyrkan ? Den konsekvensen som jag tycker är viktigast och som gjorde att jag gick ur är att jag slipper riskera att någon står och pratar. Det handlar enbart om att många årligen betalar för att vara medlemmar i något dom kanske inte vet om, eller vill vara med i, och att det finns mycket pengar att spara på att säga upp sitt medlemskap.


Gå ur svenska kyrkan konsekvenser

Du är ändå välkommen att besöka kyrkor och delta i aktiviteter. Det går bra att bli medlem igen, kontakta din församling för mer information (se länk nedan). Ja, det är något jag börjat fundera på.


Jag är inte religös, tror inte på gud och de enda gånger jag nyttjar kyrkan är vid begravningar och något. Spara tusentals genom att gå ur svenska kyrkan – Buffert. Varför skall man vara med i svenska kyrkan eller inte. Vi tittar på hur mycket pengar du kan spara.


Har börjat ta tag i en fundering jag haft länge nämligen att gå ur svenska kyrkan , dels för att jag inte är det minsta troende och dels pga en uppväxt i en kristen och kyrkligt aktiv familj där mycket jag sett har varit rent hyckleri, där man lever helt tvärtemot vad man lär och då inte åt det positiva hållet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg