tisdag 27 oktober 2015

Hjälp vid 40 års kris

Man är i ett stadie där man enligt normen ska börja ge tillbaks, förväntas ta ansvar, bidra till samhället och till andra, visa omsorg och inte framför allt ta emot längre. Det är inget fel med det. Har du ändå inte lyckas undvika en års kris , eller medelålderskris överhuvudtaget finns det åtgärder du kan tänka på för att hantera den i alla fall.


Prata med din partner, vän eller en utomstående person om dina känslor. Att prata om dina känslor hjälper dig att känna dig bättre. En grundkänsla i dessa åldrar för många är en brist på nya inslag i livet, vilket kan få den berörde att inlåta sig i tillbakablickar och uppleva det rådande som en blek kopia av det förgångna.

Trots de många likheterna kommer två separata avsnitt nedan ta upp kriserna kring respektive år. Vad som utlöser en kris kan vara en liten tuva eller en av alla erkänd katastrof. Ibland kommer en kris smygande och andra gånger är psykologin mer dramatisk. Min man har frågat mig flera gånger vad jag önskar mig i - års present. Jag fyller år snart och han vill gärna ge mig något eller hitta på något att göra tillsammans.


Han har till och med erbjudit sig att ordna en fest för mig och bjuda in våra vänner. Jag har undvikit samtalsämnet eftersom jag inte kan svara. Annars är det lätt hänt att den som blivit bedragen ältar sveket i flera år vid varje gräl.


Livsglädjen kan svaja: Enligt näringsfysiologen Helen Ford kan vår livsenergi minska under den här perioden, till följd av lägre hormonnivåer eller på grund av att vi blir tröttare av vardagslivet.

Hon rekommenderar att äta mat som innehåller omega-och fylla på med vitaminer för att kämpa emot. Jag kallar min - års - kris för - års insikt. Att nu mitt i livet pioritera vad som är viktigt,göra en ny utvärdering så att säga. Den allra mest omtalade ålderskrisen, är kanske -årskrisen.


Tiden runt år är speciell, menar sexolog och parterapeut Hanna Möllås. I förra säsongen av Fixa Kärleken snuddade vi vid frågan om vad -årskrisen gör med våra relationer. Efter det var det många som hörde av sig till henne för att prata vidare.


Lotta Lindgren tror att just åldern kan vara en jobbig tid frö kvinnor för att många tyvärr inte längre är fertila vid den åldern. Fokuset på en årsfest är såklart på personen som fyller år. När man ordnar en årsfest så kommer gästerna att ta med sig paket (presentbord är bra att ha) gästerna kommer också oftast att vilja hålla tal eller sjunga något till jubilaren. Men kriser kan också bli så svåra att vi måste söka hjälp. En traumatisk kris kan handla oen närstående som dör – till exempel en förälder, kompis, syskon eller.


Trots att man inte drabbats av ett psykologiskt trauma kan människor ibland behöva hjälp att ta sig igenom problem i samband med svåra händelser. Börja på dagis, börja i skolan, gymnasiet, flytta hemifrån, bli förälder, bli pensionär, ,5års kriser. Ge exempel på några traumatiska kriser ? Katastrofer som jordbävningar och översvämningar, krig, nära och kära dör, man drabbas av en sjukdom till exempel cancer, man är arbetslös. KRIS är en kamratförening som hjälper människor som friges från fängelse att hålla sig borta från kriminalitet och droger genom att erbjuda dem ett nytt.


Jag är en tjej på år som tagit mig vatten över huvudet.

Mitt kontrakt gick ut för fyra månader sen och har sen dess haft en inkomst på 0.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg