torsdag 21 januari 2016

Allt för min syster bok slutet

Bokus - Köp böckerna billigare - Aktuella erbjudanden! Alltid ett aktuellt urval av böcker - Köp dina böcker hos Akademibokhandeln! Boka Minen Hotel och spara upp till med Agoda! Fraktfritt över 1kr Alltid bra.


Jodie Picoult är med osannolika miljoner sålda böcker en av USA:s absolut bäst säljande författare. Författare: Jodi PicoultAntal sidor: 375Första stycket: ”I mitt tidigaste minne är jag tre år gammal och försöker döda min syster.

Ibland är minnet så klart och tydligt att jag kommer ihåg hur örngottet känns mot min han hur hennes nästipp pressas mot min handflata. Hela boken raserades enligt mig på bara en sida. Nej, nej, jag tyckte inte alls om slutet. Det kunde författaren gjort annorlunda.


JODI PICOULT är med osannolika miljoner sålda böcker en av USA:s absolut bäst säljande författare. Nu ska jag väl inte förstöra för er som vill och kommer se den genom att avslöja vad skillnaden i slutet är i boken och i filmen. Det är en ganska stor spoiler, (avslöjande, förstörande) men dom skiljer sig stort.


Jag har inte läst boken , men jag har läst kommentarer på nätet om ALLT FÖR MIN SYSTER och dess slut. Anna har donerat blo benmärg och celler men en dag får Anna nog då hon måste donera en av sina njurar för att rädda Kates liv.

Fast efter några sådana böcker känns det som om jag vill ha något annat, något som ger mer. Allt startades nämligen när föräldrarna Sara och Brian mottar chockerande beskedet om att deras dotter Kate är diagnostiserad med en otroligt hotfull cancer. Jodi Picoult är amerikanska och har fått flera prestigefyllda priser för sitt skrivande. Anna Sandberg har gjort översättningen till svenska.


Ett kortare referat av Jodi Picoults bok Allt För Min Syster , där bokens handling och tema presenteras. Notera att texten är ofullständig och något osammanhängande i slutet , men att den trots det kan användas som en introduktion till boken. Hon borde göra det för sin syster men sen så har hon redan gkort det hela sitt liv och inte har det varit smärtfritt eller utan komplikationer. Hon vill men ändå inte och det kan jag själv förstå, jag hade troligtvis inte slutat vara donator om det var t. Anna som inte är sjuk men som i hela sitt liv underkastats medicinska behandlingar och tillbringat ändlösa dagar på sjukhus. Annas syster Kate är däremot sjuk, hon lider av leukemi och för att rädda hennes liv utstår hon ideligen nya operationer och transfusioner.


En inspirerande berättelse om en kärleksfull familj som förenas och utmanas av ett barns sjukdom. Allt för min syster handlar om trettonåriga Anna. Kommer familjen att splittras eller bli starkare när Anna till slut kräver rätten att bestämma över sin egen kropp?


När hon bli äldre bestämmer hon sig för att få tillbaka rätten till sin egen kropp och hon går till en advokat för att stämma sin egen mamma. Jag tyckte att filmen var jättebra trots att den var mycket sorglig, men när jag pratade med min syster om den berättade hon att hon läst boken och därför inte blivit så berörd av filmen. Filmen regisserades av Nick Cassavetes och är baserad på en bok med samma namn av Jodi Picoult. En samlingsplats för föräldrar med diskussionsgrupper, fakta, artiklar, bloggar och bra att ha funktioner för familjen. Anna Fitzgerald (Abigail Breslin) är ett så kallat ”provrörsbarn”.


Mycket pinsamt kan man tala om nu för tiden – sex, alkohol, skulder – men inte detta.

För att citera guldbaggebelönade Sven-Bertil Taube, i rollen som änklingen George i filmen, En enkel till Antibes: ”Det sägs att det skamligaste av allt är att ens föräldrar inte älskar en. Toppbloggare Allt roligt har ett slut men vilken tacksamhet jag känner för denna sommar. Känner mig utvilad och glad och har haft så mycket tid med vänner och med min familj#128149;#128149; Se mer på Christinas blogg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg