måndag 11 januari 2016

Är jag med i kyrkan

PIаn vаn zаkеnmаn hееft еnоrmе imрасt ор jоuw inkоmstеn! Vеrdiеn еIkе dаg gеId! Probeer het vandaag nog! I kyrkan sysslar vi med både tro och handling. Den kristna tron är utmanande, för Jesus uppmanade oss att bry oss om varandra och stötta dem som har det svårt.


Vill du veta mer om kyrkan – kanske för att delta i gudstjänster, hitta din egen tro, engagera dig eller för att få stöd och hjälp? Om du går ur Svenska kyrkan är det bra om dina anhöriga får veta det. Särskilt viktigt är det att de känner till det inför din framtida begravning. Den som inte är medlem i kyrkan har nämligen inte automatiskt rätt till begravningsgudstjänst med präst och musiker i en kyrkobyggnad.


Jag hittade ingen tråd om det här så jag hoppas inte det är en dubbel. Jag har ingen aning om ifall jag är med i svenska kyrkan eller inte. Vad är det som gör att man blir medlem från första början? Jag är inte döpt, betyder det att jag inte är med ? Det finns massor av anledningar att vara med i Svenska kyrkan. På den här sidan berättar vi mer om vad det innebär att tillhöra kyrkan.


Vi presenterar också lite av vår verksamhet och berättar om hur du som ännu inte är medlem kan bli det. Kyrkan är vi - tillsammans! Mitt personliga argument till detta tagna beslut är dels att min ekonomi förbättras och dels kyrkans mer och mer närmande till Islam , vilket jag tycker är helt fel ! Att blanda ihop islam med den kristna tron tror jag inte kommer att fungera ! Jag är döpt i den syrisk-ortodoxa kyrkan men konfirmerad i missionkyrkan men vet inte om jag är medlem.


Betalar man medlemskap och hur mkt kostar det? Om man inte är medlem i Svenska kyrkan får man inte hyra eller låna en kyrka när man ska gifta sig? I så fall kan man bara ha den kyrkan man är med i församlingen? Kyrkguiden leder dig rätt med karta och kalender. Du kan också se vad som händer i kyrkan och planera gudstjänster och annat som du inte vill missa.


Är jag med i kyrkan

Syftet med Kyrkoskattens tjänst är att förenkla utträdet ur svenska kyrkan. Därigenom behöver du inte längre betala kyrkoavgiften och sänker din skatt. Du får fortfarande begravas men varför betala för övriga tjänster om du inte använder dem? Vår tjänst vänder sig främst till de personer som vill förenkla processen med utträdet.


Samtidigt tycker jag att det är både snålt och märkligt att människor vill utnyttja kyrkans tjänster men inte vara med och betala. Vilken församling skulle jag i så fall vara med i? Jag är svensk medborgare och född i Sverige men har bara bott i Sverige ungefär år. Just nu bor jag i Sverige och arbetar.


Anledningen till att jag vill veta, är för att jag vill gå ur. Får jag döpa mitt barn om både jag och min partner är icke-medlemmar i Svenska kyrkan ? Dopet är öppet för samtliga, i samband med dopet blir man medlem i svenska kyrkan. Kan jag bli medlem i Svenska kyrkan igen efter att jag gått ur? Ja det kan du, enklast är att du går till din närmaste församling och där ber om inträde.


Medlemskap - Svenska kyrkan Osäker på om du är medlem. Jag har aldrig betalat kyrkoskatt eller behövt gå ur på eget bevåg, så om jag blev automatiskt medlem måste mina föräldrar ha tagit mig ur kyrkan när jag var liten och sedan ljugit för mig om att jag aldrig varit med. Jag försökte för övrigt leta mer information om detta men det var tröggooglat.


Är jag med i kyrkan

Jag måste erkänna att jag bitvis skäms för Svenska kyrkan. Först gjorde vi oss av med ämbetet och nu med äktenskapet. Det är därför det är så angeläget för mig att bejaka det äkt-kyrkliga. Det som har med Guds rike, ämbetet och sakramenten att göra.


Jag har lämnat Svenska kyrkan och vill helst inte ha någonting alls när jag är död men mina anhöriga är av annan uppfattning. Det går bra att ha begravning med enbart urna. Kroppen omhändertas och kläs som vanligt och läggs i en kista och transporteras till krematoriet för att sedan hämtas som aska i en urna. Före akten samtalade jag en stund med min väns dotter, som jag inte hade träffat tidigare. Dottern berättade att man i familjen blev bestört när det visade sig att fadern för några år sedan hade lämnat Svenska kyrkan , inte därför att han inte längre delade kyrkans tro utan av ekonomiska skäl.


Eftersom försäkringarna är upphandlade för en stor grupp individer samtidigt ger detta fördelar i form av bättre premier, generösare villkor samt enkla anslutningsregler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg