onsdag 6 januari 2016

Börja träna efter 40

Hoppa över en träningsdag om du känner dig trött och seg, eller träna lite lugnare. Försök att minska ditt dagliga kaloriintag om magen börjat växa alltför mycket. För gammal för att träna ? Det är aldrig för sent att börja motionera.


Fråga Helene, Titti och Maja - tre kvinnor som gjort sin träningsdebut efter 40.

Efter börjar kroppen dessutom tappa muskelmassa vilket innebär att du som tidigare kunnat bygga muskler genom ett gymbesök någon gång i veckan nu måste kämpa lite mer. Du kan fortfarande nå dina mål. En bra träningsform för dig som vill börja träna efter är styrketräning.


Om du lyfter tungt hela tiden kommer du känna dig lite mör efter ett tag. Lite smärta här och där, i knäna, handlederna, armbågarna och axlarna. Till slut kommer dessa små irriterande smärtor att börja störa din träning och resultat. Det kan ta veckor, till och med månader innan de försvinner och du kan träna på den nivå du.


Träna för att bli stark först, innan du fokuserar mer på muskeltillväxt.

Det finns inget som säger att du inte kan kombinera det senare. Plus, du kommer lägga på dig muskler ändå, även om du tränar för att bli stark först och främst. Värm upp leder och ligament ordentligt innan du börjar höja vikterna. Jag är nybörjare hur ska jag tänka?


Tips och övningar, Styrka och kondition i kombination, Träna efter din ålder. Efter börjar kroppen nämligen tappa muskelmassa, och om det tidigare räckte att du viskade ordet ” träna ” för att du skulle få magrutor behöver du nu jobba lite mer. Men den goda nyheten är att du fortfarande har god chans att formtoppa. Män över jobbar ofta mycket, har familj och är i allmänhet ganska stressade.


Vad kan du göra om du har mycket på schemat och inte känner att du har tid att träna ? De flesta av mina klienter befinner sig i det ålderspannet – de är mellan och år gamla – och har familj, barn, omfattande sociala nätverk och krävande arbeten. Barnen börjar bli stora och stressen lättar något. Bryt gamla mönster och vanor som kroppen inte mått så bra av.


Prioritera styrketräningen. Efter tappar vi muskelmassa och risken för övervikt ökar – och du blir allt svagare med åren. Många ålderstecken handlar om att vi använder musklerna mindre ju äldre vi blir.


Och när jag säger “hårdare” menar jag egentligen smartare.

Börja träna efter år – Effektimalteffektimalt. Stressa inte efter vikterna, de kommer med tålmodig träning. Sedan tränar du med den vikten tills du behärskar den. Börja med ett realistiskt mål, både vad gäller antal träningspass per vecka och svårighetsgrad så att det är lätt att klara av och du känner dig duktig efter varje träning.


Alla har tid att träna. Det behöver inte heller ta massor med tid. Dags att börja träna igen efter sommaren. Så här efter sommaren och ledighet kan det vara svårt att komma igång med träningen och börja träna på gym igen. Men hur kommer man igång med träningen egentligen?


Här följer därför några tips på hur du kan få fart på din träningsmotivation. Jag ser inget slut på det, säger Wanja, som genom sin träning även inspirerat många andra att börja träna. Hon är exemplet som visar på att även de som inte tränat som unga kan bygga upp en vältränad kropp. Hennes eget idrottsintresse kom först i vuxen ålder.


Jag var en riktig soffliggare när jag var ung. Efter min 50-årskontroll som visade förhöjt kolesterolvärde har jag börjat motionera mera regelbundet. När jag får tillräcklig uthållighet siktar jag på Vasaloppet. Jag började först vid , och har iaf fått en klart mycket mer snyggare kropp med mer muskler.


Tyvärr kan jag inte länka till nån artikel om att det är bra för alla att träna styrka. Men jag läst där 70-åringar börjat träna och mår mycekt bättre av det. Gäller bara att anpassa träinngen efter sin genen förmåga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg