torsdag 6 oktober 2016

Stickad blöjbyxa mönster

Det finns flera gratis blöjbyxemönster att välja mellan men du kan även använda ett vanligt byxmönster – tänk då bara på att eventuellt sticka i en storlek större än vad barnet har, så vikblöja, prefold eller formsydd får plats under, samt att göra midjan ordentligt hög, så den går ovanför blöjan. Stickmönster - Blöjbyxa. Idag är det lite extra roligt att blogga!


Jag har nämligen äran att presentera en alldeles ny design som jag jobbat med den senaste tiden. Lilla Lisa heter mönstret ! En stickade blöjbyxa med virkad volangkant, perfekt att använda som överdrag till tygblöjor eller som finbyxa på en bebis med engångsblöjor.

Fortsätt med mönstret , tänk på att ett omslag alltid måste motsvaras av en ihoptagning. Där det inte går att sticka mönstret i sidorna sticka slätst. Avm 2(2)3(3)3(3)m för ärmhål i varje sida. På nästa v från räts börja snedda för raglan. Du kan sticka både en draupp byxa eller en ”ull wrap”.


Exempel på gratismönster. Fick tips av Kalamajt att Ottobre har ett gratis mönster på stickade blöjbyxor som hon gillar så jag testade det mönstret. Det var enkelt att sticka och gick snabbt, trots nyfödd så har jag hunnit med två par blöjbyxor. Garnet hade jag hemma, det blev några nystan över när jag stickade uggletröjan till I.

Material och mönster Byxan är stickad i Madame Lutuss KRAV-märkta ullgarn som jag införskaffat på Minimundus. Använde stickor när jag stickade. Här kan du löpa amok och göra mönsterstickning eller färgmönster! Mönstret är som sagt busenkelt. Ja vem katten är inte det, det är ju ett fantastiskt plagg - vackert, varmt och tåligt.


Här får du mönstret till bägge. Tummen: Sätt de maskorna på stickor och lägg upp maskor och slut till en ring för att få maskor. Liten och lätt - så kan man beskriva mössmodellen som jag fick för mig att sticka upp häromkvällen. Såg en liknande mössa i en amerikansk tidning för ett tag sedan.


Egentligen är den så enkel att en beskrivning kanske är överflödig? Det är ju liksom bara räta och aviga varv i ett rakt stycke. Låt dig inspireras bland våra mönster.


Klicka på den kategori du önskar titta på, så kommer du direkt till rätt avdelning. För att se ett mönster klickar du på bilden du är intresserad av. En pdf av mönstret öppnas i ett nytt fönster.


Big Mama Yarn är med i Amelia Höst, ett superchunky ullgarn som passar för den stora stickade filten. Big Mama kommer i 5grams härvor stora som kaniner och rekommenderade stickor är max mm. För dig som skulle vilja pröva på att sticka med Big Mama hittar garnet bland annat på kaki.


De har även fina mönster till Big Mama.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg