torsdag 2 november 2017

Relationellt perspektiv i förskolan

Många formuleringar i läroplanen för förskolan kan härledas till ett relationellt perspektiv. I ett relationellt perspektiv blir pedagogers handlingar och lärandemiljö viktiga att undersöka för att förstå hur och varför barn hamnar i svårigheter, eftersom man menar att det är i situationen som svårigheter uppstår. Att utgå från ett relationellt perspektiv i arbetet på förskolan ställer enligt vår uppfattning högre krav på de pedagoger som är verksamma där, både då det gäller grundsyn, förhållningssätt och kompetens. Men det finns forskare som menar att det kategoriska perspektivet håller på att återerövra mark i en skola som är allt mer prestations- och resultatinriktad.


Relationellt perspektiv i förskolan

Resultatet utifrån våra gruppintervjuer visar på att de blivande förskollärarna har en väl förankrad idé som utgår ifrån ett relationellt perspektiv om hur lärare i förskolan skall möta alla barn utifrån dess förutsättningar. För mig är tanken kring tillgänglighet och delaktighet inte förenlig med ett kategoriskt perspektiv. Med ett kategoriskt perspektiv så har eleven svårigheter medan med ett relationellt perspektiv så är eleven i svårigheter. Det är en stor skillnad för kulturen i en verksamhet vilket av dessa perspektiv som har starkast fäste. Datainsamlingen har skett med hjälp av kvalitativa intervjuer.


Samtidigt som jag sympatiserar med ett relationellt perspektiv har jag ibland mött en tolkning som inneburit ett avfärdande av individbundna faktorer som påverkansfaktorer för elevens lärande och utveckling. Ett relationellt perspektiv Uppfattning av pedagogisk kompetens Ämnesspecifik undervisnings-centrerad Förmågan att anpassa undervisning och stoff till skilda förutsättningar för lärande hos eleverna. Arbetet utgår från ett sociokulturellt perspektiv som beskriver hur lärandet sker i den sociala omgivningen, samt ett relationellt perspektiv som belyser att omgivningen bör anpassas efter barnet.


Buber menade att läraryrket var det absolut viktigaste yrket ”som samhällets öde vilar på”. Förtroendefulla, omsorgsfulla och kreativa relationer ses som grundläggande för barns och ungas lärande och utveckling. Synsättet har rötter hos tänkare som Martin Buber, Hannah Arendt, George Herbert Mead och John. Relationsbegreppet är centralt.


Hur uppstår och formas relationer i förskolan ? Vilken roll kan en pedagog och en förskoleverksamhet spela för att ge barn möjlighet att skapa varaktiga relationer som kan växa och utvecklas? Innebörden i begrepp som kunskap, lustfyllt lärande, att utgå från barns perspektiv och så vidare är därmed sociala konstruktioner. Samtliga medverkande i boken utgår från ett relationellt perspektiv. I vissa perioder har forskningens fokus varit på individers förutsättningar, det brukar vi kalla för ett kategoriskt perspektiv. Under andra perioder har tonvikten legat på att studera organisatoriska och miljömässiga ramar för utbildningen, ett så kallat relationellt perspektiv.


Relationellt perspektiv i förskolan

Jag har frågat mig hur barns perspektiv skiljer sig från vuxnas men också hur ett barns perspektiv kan skilja sig från andra barns perspektiv samt hur denna kunskap kan hjälpa till att öka barns delaktighet i förskolan. Perspektivet ger konsekvenser på hur lärandet bedöms. Vi kommer att dyka djupare i de olika begreppen samt undersöka dem utifrån både ett relationellt och kategoriskt perspektiv. Hur skapar vi en tillgänglig förskola och hur kartlägger vi behov? En tillgänglig förskola kräver att vi undersöker, analyserar och reflekterar över barns stödbehov.


Skärmflyg och Paramotor på hög nivå. Handla snabbt, enkelt och billigt. Sveriges största Paramotor butik. Studien är en intervjustudie om åtta specialpedagogers upplevelser och tolkningar kring specialpedagogiskt arbete i förskolan.


Syftet är att undersöka hur. Detta relationella perspektiv och denna kliniska praxis för med sig att vi kan behöva titta närmare på vilka konsekvenser detta får för den kliniska psykoterapihandledningen. Vad ett barn möter när det kliver in genom förskolans dörrar innebär att hon eller han påverkas, vare sig vi vill eller inte. Vare sig vi tänkt igenom det eller inte.


Barndom, lärande och bedömning, med fokus på förskolan och grundskolans tidigare år visa. Förskola Pedagogik Samhällsvetenskap. Det professionella uppdraget i förändring visa. Dilemma i förskollärares uppdrag - en studie mot bakgrund av ökad psykisk ohälsa hos förskollärare visa.


I situationer som påverkas av stress och organisatoriska faktorer intar de ett mer kategoriskt perspektiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg