tisdag 28 november 2017

Flytta isär ekonomi

Att separera innebär mer än att du och din partner flyttar isär. Förutom de känslomässiga konsekvenserna ska bostaden och er egendom på något sätt delas mellan er. Det innebär en förändring i din ekonomiska situation. Kan min sambo tvinga mig att sälja huset när vi separerar? Jag har en sambo som snart flytta ut.


Vi äger hälften radhuset var men jag vill inte flytta just nu. Att avsluta ett förhållande och flytta isär kan vara en mycket omskakande händelse i livet. Det gäller att orientera sig i en helt ny livssituation, göra sig hemmastadd i ett nytt hem och gå från ofta delad ekonomi till att sköta hela biten ensam.


Om separationen kantats av gräl och konflikter är förändringen självfallet ännu. När man får barn eller köper hus tillsammans är det svårare att hålla isär pengarna. Charlott Nyman, docent. Fördelen är att man slipper ta ställning till frågor som hur ekonomin ska lösas under en föräldraledighet.


Det ni ägde innan ni blev sambor räknas inte. Tänk på att skriva bodelningsavtal i nära anslutning till separationen. Det finns möjlighet att kräva bodelning i upp till ett år efter att du och din sambo har separerat och flyttat isär. Att flytta isär med hus kan vara lite knepigt.


Många undrar vad som händer med bostaden och andra gemensamma fastigheter när man separerar från sin make eller maka. Vem har rätt till bostaden när man separerat? Och hur kompenseras den andra parten? Hur ta över bolån vid separation med sambo? Han äger då denna själv och tjänar två, ibland upp till fyra gånger mer än mig.


Flytta isär ekonomi

Nu har JAG kommit hit, jag vill flytta isär med min sambo Vi har barn, en på år och en på månader. Han är helt perfekt MEN känslorna finns inte där. Jag velar fram och tillbaka hela tiden. Och det som stör mig mest och som skrämmer mig mest är det ekonomiska. Kommer jag klara mig utan hans ekonomi ? Ibland kan det vara svårt att samsas kring ekonomin hemma.


Har man dessutom bonusbarn är det fler parametrar att ta hänsyn till. Bestäm hur du vill bo. Fundera på vilken typ av boende du vill ha, var du vill bo och hur mycket det får kosta.


Många val som gäller boendet har stor påverkan på både din ekonomi och på klimatet. Gå igenom alla kostnader du kommer få när du flyttat hemifrån så att du vet om du kommer ha råd. Flytta ihop – så delar ni på ekonomin. Pengar kan inte köpa lyckan” – men det kan underlätta vardagen. Ekonomi och otrohet – två av de vanligaste orsakerna till att två parter går isär.


Och förutom städning och jämställdhet är faktiskt vardagsekonomi en av våra vanligaste anledningar till att vi bråkar med varandra. Om du ska flytta isär med barn. Gemensam vårdnad är det vanligaste alternativet när två parter flyttar isär. Det behöver inte betyda att barnet bor exakt lika stor del tid hos båda av er utan egentligen bara att ni har gemensamt juridiskt ansvar. Enligt sambolagen så har varje person sin enskilda ekonomi och man ansvarar var och en för sina skulder.


Flytta isär ekonomi

Man brukar däremot dela på kostnader som rör hemmet som exempelvis hyra, matkostnader och kostader för bredband och TV. Motiveringen: Att paret hade flyttat isär och att de därför inte var sambos längre. Min klient hävdar att det inte var så och att deras förhållande inte hade upphört. De hade ju dessutom köpt ett hus tillsammans som de skulle flytta till, säger kvinnans advokat Torgny Eklund. Om jag är sambo och inte betalar hyra men betalar all mat.


Om vi flyttar isär hur räknas min ekonomiska insats i huset? När det sedan kommer till det sista så är det en förhandlingsfråga. Det är inte på något sätt gratis att vare sig flytta in eller flytta ut, så kan man komma överens om vad som är rimligt är det bra.


Det finns ju ofta sådant som bil, båt, husvagn, husdjur och bohag att förhandla om också i den karusellen. Bodde i sär en ti ett ett halvår till ett år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg