fredag 14 september 2018

Bygga varumärke

För att bygga ett starkt varumärke måste alltså både hårda och mjuka associationer komma i spel. Det är först då ditt varumärke har de bästa förutsättningarna för att bli mer värdefullt än konkurrenternas, d. Vi väljer varumärken som vi på ett eller annat sätt har fäst oss vid. Oftast så väger vi in våra egna personligheter i de olika varumärken , och det är precis så här man jobbar när man jobbar med ett varumärke. I min lilla miniserie om att bygga ett bolag kommer vi nu till det roligaste jag vet, varumärket.


Varumärket ökar företagets värde.

Att bygga varumärke är ett löpande och långsiktigt arbete som skapar värde i ditt spelföretag. All den kreativitet och möda som du investerar i det kommer att öka företagets värde under lång tid framöver. Dina användare är med och bygger ditt varumärke. Här är hans bästa råd för hur du som entreprenör får fart på ditt varumärke : 1. Registrera ett bra domännamn.


Ditt namn är din största tillgång och något det gäller att skapa såväl kännedom som sympati för, så det är värt att lägga ner lite tid på att hitta rätt. Tänk på att korta namn är bra. Ett arbete med ditt personliga varumärke kan du se som en långsiktig investering och handlar om självkännedom, där du har kunskap om dina styrkor och värderingar.


Här kommer tio snabba konkreta tips på hur du bygger upp ditt egna varumärke.

Missa inte heller vår artikel ”Så här klättrar du på den interna karriärstegen” 1. När vi tittar på en symbol börjar hjärnan direkt associera den till väldigt många olika tankar och känslor. Så för att lyckas bygga ett starkt varumärke krävs det att man hittar rätt ingredienser att injicera i associationsmixen, menar varumärkesexperten och multientreprenören Per Holknekt. När man pratar om varumärken handlar det ofta om väldigt stora företag och brands för konsumentvaror, som Coca Cola, Nike och Apple.


I de här multinationella bolagen satsas det hundratals miljoner varje år på att bygga och upprätthålla varumärkena – och det verkar löna sig. Det första steget är att du som företagare bestämmer dig för hur ditt varumärke är, beter sig, ser ut och låter. Här är några punkter att tänka på när du bygger upp ditt varumärke : Syfte. Varför driver du verksamheten?


Vad vill du förändra, revolutionera, inspirera? Vilka varumärkesassociationer är det som bildar och bygger märket? Här är fem heta tips hur du bygger ett starkt varumärke.


Sträva efter att förstå vilka image – associationer som driver din kategori. Förstå innehåll och image för ditt eget företag, varumärke eller produkt. BYGGA är ett lokalägt entreprenadföretag där kunskap, erfarenhet och kvalitet från tre etablerade byggbolag i Värnamo, Gnosjö och Gislaved har samlats under ett och samma varumärke. Med över 25år som företag kan vi med stor expertis och lång erfarenhet erbjuda heltäckande tjänster med den perfekta kombinationen av hantverk och ingenjörskonst inom både nybygge samt till- och. Ett varumärke som marknaden känner till och lever upp till konsumenternas förväntningar, skapar trogna kunder.


Att bygga ett varumärke handlar om att skapa en tydlig identitet, både när det gäller tonläge, profil och budskap. Ett personligt varumärke är ingenting som byggs upp på en dag, så se till att jobba på det kontinuerligt.

Börja med att titta på konkurrenterna. Däremot är det bra att arbeta intensivt med ditt varumärke för att ge det en skjuts framåt i rätt riktning. I alla beslut du tar bör du ha ditt personliga varumärke i åtanke. Bygga varumärke med blogg och sociala medier Vid mötet med Founders Alliance föreslog någon blogg och soci­a­la medi­er som ett effek­tivt sätt att byg­ga varu­mär­ke. Någon annan uttryck­te tvi­vel, och und­ra­de hur det kan byg­ga varu­mär­ke att berät­ta om vad han åt till lunch.


Bygg varumärket kring ett bra namn och en stark logotyp. Arbetet att ta fram en logotyp och grafisk profil bör vara det första du gör innan du går vidare med all övrig kommunikation, utan logotyp funkar det inte. Här är utmaningen att skapa starka uttryck och känslor med små nyanserade medel. Produkten är klar, nästa steg är att bygga ert varumärke för att locka kunder och investerare. I andra delen av serien Riskkapitalresan ger Maria Kessling från Almi Invest sina vassaste råd - som kan ge bolaget en rejäl varumärkesboost.


När ni ska ta in investerare i er startup är det v. Ett varumärke hjälper till att ta fram det unika som kan ”skära” igenom dagens ”kommunikationsbrus”. En annan viktig aspekt på varumärket är att det kan fungera som ett skydd. Ett laddat varumärke har i sig ett pris som ger.


Bygga varumärke med stories, storybranding, är att använda samma struktur som man använder för att producera filmer för att nå ut med budskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg