onsdag 19 september 2018

Plötsligt suddig syn

När blodsockernivåerna plötsligt faller kan man drabbas av suddig syn , men även andra typer av synstörningar, förvirring, dubbelsyn, krampryckningar, koncentrationssvårigheter, ångest, hjärtklappning och skakningar. Det du tittar på kan verka förvridet och raka saker kan verka krokiga. Din syn kan också försämras långsamt, under några månader. Du kan se oskarpt hela tiden eller bara under vissa perioder.


Det blir alldeles rö kliar och stora tårar. När jag stänger mina linser från att bli värre. Dessutom har jag sista gången jag ibland se plötsligt suddig eller dubbelseende, då måste jag fokusera mycket att se skarpt. Jag har i sommar hösnuva.


Helt plötsligt drabbas du av dålig och dimmig syn på ett öga. Antingen när du vaknar på morgonen eller kanske plötsligt under dagen. Varför börjar du se dåligt undrar du? En orsak kan vara att du har drabbats av en blodpropp i ögat, retinal venocklusion, RVO.


Men det kan väl komma till i och för sig. Det är inte riktigt flimmer, alltså ingen aura som det är i migrän, utan min syn blir bara suddig. Annan störning av nervsystemet som kan yttra sig i suddig syn innefattar stroke, transitorisk ischemisk attack, hjärnskakning, migrän, svimning och hjärntumör. Suddig syn kan också tyda på dissociativ anestesi. Det kan också kännas som att det finns något skräp i ögat.


Besvären blir ofta värre på kvällen, när man har använt ögonen en hel dag, och de förvärras i rökiga och dammiga miljöer. Den aggressiva våta formen av sjukdomen, som står för upp till procent av alla fall, uppträder ofta plötsligt. Man kan se suddigt med ett öga eller två av flera orsaker.


Vanligast är pga något synfel. Andra orsaker kan vara torra ögon, medfödd funktionsstörning av ögat eller ögonsjukdom. Om du ser suddigt på ett öga och det inte går att korrigera med glasögon så borde det inte bero på synfel.


Har inte ens glasögon så jag ser ju hyfsat bra annars! Alltså -var går jag vidare med detta. Detta kan jag skriva,men ser det suddigt. Har en ny tid på ögon om nån vecka,men där såg de ju ändå inget? Med tiden får man ett kikarseende, där man bara ser i mitten av synfältet.


Plötsligt suddig syn

Andra tecken är att de känns brännande eller trötta, och att synen blir suddig och synkrävande uppgifter frestar på, man vill helst blunda. Resultatet blir att man lätt går på saker och inte kan köra bil. Symtomen utvecklas i de flesta fall långsamt, men kan också komma plötsligt. Många med glaukom får dock behålla en ganska god syn livet ut, förutsatt att sjukdomen behandlas korrekt.


Har även ihållande hudvudvärk nu sedan dagar tillbaka och har vaknat mitt i natten av den sedan har jag lyckats somna om men när jag vaknar har mitt högra öga haft så dålig syn att jag nästan fått panik. Det blev bättre efter ett tag men återställdes bara till den dåliga synen jag upplevt föregående dagar. Om du mår sämre under en period på grund av exempelvis stress eller ett personligt trauma kan du plötsligt uppleva att du ser sämre.


Plötsligt suddig syn

Det är egentligen inte din syn som påverkats utan din ork att reglera synfelet, förklarar Mats Söderman, beteendevetenskaplig optiker, i ett pressmeddelande från Specsavers. Efter ett linsbyte kan synen bli suddig på grund av efterstarr bakom den nya linsen. Det som sker är en tillväxt av celler i linskapseln, vilket gör att den blir grumlig och synen försämras. Efterstarr kan behandlas med en snabb och smärtfri laserbehandling. Men många känner av att något är En stroke drabbar oftast bara ena hjärnhalvan,.


Håll flaskan över ögat. I söndags kände jag som spänningar i mina ögon och upplevde att jag såg lite suddigare på mitt vänstra öga, tänkte inte mer på det. I måndags när jag kom till jobbet började jag även känna mig yrsel och upplevde fortfarande att min syn är suddig främst på vänstra ögat. Oftast så blir synen sämre över ti men kan gå ganska snabbt naturligt också.


På en månad gick jag från bra syn till att inte så så bra när jag läser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg