fredag 14 september 2018

Maj maj måne

Rimmet med Skåne väger tungt. Dessutom har i dialekter denne månen levat kvar länge för rikssvenska denna månaden. I grunden är en månad lika med ett månvarv, så det är inget märkvärdigt. Nu under maj månad kommer jag vara mycket i Skåne och trolla så jag borde kanske skriva om ramsan till maj maj måne jag kan lura dig I Skåne #128521; Men jag har inte enbart varit i Skåne utan har även kört en lunchföreläsning på Gotland i samarbete med Agera Kommunikation och Strand Hotell i Visby.


Hallå maj och ännu mer uteträningstider!

Minns när jag och Jessica fotade till min recension av utegymmet på Stora Holmen, och mitt. Och min fru, som växte upp i Ångermanland har samma minnesbild. Idag presenteras Monthly Makers-temat för maj månad av min bästa vän och musa, Jessica!


Det är även det perfekta temat så spana in det ögonblickligen för panikmycket inspiration! Minns ni när de brukade säga att Söder var hippt? Jag kan lura dig till Skåne.


När jag tänker efter har jag nog hört både mars mars måne och maj maj måne.

Jag skulle tro att man helt enkelt fick en chans att ge igen om man blev lurad i april. Man behövde således inte vänta ett år på hämnden. Att man säger måne skulle jag tro härstammar från månad eftersom ett månvarv är ungefär en månad.


Ibland behöver man tänka länge för att komma på idéer att blogga om. Jag hör det aldrig numera, så jag sökte på nätet för att ta reda på om det var spritt eller bara något som mamma sade, och jag undrade också över vilken dag detta användes. Tänk att det redan är maj i almanackan. Var ju precis jul känns det som.


Men faktum är att på fredag är det maj och det är full fart mot skolavslutning och midsommar. Först ska vi dock fira Valborg vilket lämpligast görs vid en eld nära dig. Upp till rabatt i Chiang Mai. Sista minuten-erbjudanden.


Maj, maj, måne … Jocke och jag tog en kvällspromenad. Han sov lite räv en stund i babybjörnen, men sen ville han också spana på fåglarna. Särskilt svalorna som flög nära, nära vattenytan för att få sig ett kvällsmål.


Den här månaden ska jag njuta av till max. Den bästa tiden tycker jag är när man har allt härligt framför sig.

Min favoritmånad är maj. Oftast är det lagom varmt och allt börjar växa och gro. Magnolierna, Körsbärstrräden och Syrenerna blommar och hela sommaren ligger framför en och det blir bara ljusare och ljusare på kvällarna. Knyter händerna i fickorna.


Maj busar lite med oss. Biter ihop och drar upp axlarna. Däremot så är det fullmåne i skrivande stund som inträffade idag april 05:44:men av den såg jag inte mycket, men hade tur ändå att fånga den igår kväll.


Nu är maj månads muddar klara. Garn: Schachenmayrs Alpacka och stickor nr 3.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg