tisdag 13 september 2016

Konstiga saker om sverige

Billigt Bilsemester till Sverige med halvpension. Boka ditt boende idag och spara pengar - Se våra erbjudanden här! Sverige och svenskarna har det skämtats vilt om i svensk-amerikanska komediserien Welcome to Sweden som sänts i två säsonger i TV4. I tv-serien får tittarna följa amerikanen Bruce när han flyttar från USA till Sverige efter att ha blivit kär i svenska Emma.


En hel del är hämtat från verkligheten. Sömn är så skönt och nödvändigt, men det är mycket som händer under lakanen.

Medan du sover kan du uppleva att du faller, pratar, blir förlamad eller ”att huvudet exploderar”. Idag, den juni, firar svenskarna Sveriges nationaldag! Fast mycket av prylarna du köper i en svensk butik är ju också tillverkade i Kina (där majoriteten av Wish-produkterna skickas från), Taiwan eller östafrika. Det enda du gör är att kapa bort återförsäljarledet. Vi äter konstiga grejer med ursprung i havet.


Surströmming, kaviar och sill. Vad mer behöver du höra? Vi hälsar knappt på personer vi känner, men vi kramar främlingar.

Det finns inget stelare än att gå mot bussen precis samtidigt som den där grannen du halvkänner. Maten du äter kan påverka dig både psykiskt och fysiskt, här är livsmedel som kan påverka dig och din kropp på underliga sätt. Letar du efter fakta om Sverige ? Då har du kommit rätt.


Hur många av dessa Sverige fakta känner du till sedan tidigare? Den juni firar vi Sveriges nationaldag. Det är nog vanligt att tro att man vet det mesta.


Här har vi listat saker du inte visste om Sverige. Här berättar jag om saker som var nya för mig här i Sverige ! När du sitter hemma och ser frågesport i tv tänker du ”det här är ju ingenting, det här kan jag”. Men när du är på plats är det sådan nerv att du plötsligt inte kan det. Jag svarade en massa konstiga saker på frågor som jag egentligen kunde.


Så jag känner att jag är klar, säger Eriksson. Simma, rösta och shoppa – saker som varje man och kvinna tar för givet i Sverige. Här är tolv exempel på att resten av världen inte är likadan.


Igår fick jag ett jättelångt mail från någon som verkligen ville att jag skulle göra ett samarbete med ett bantningskaffe som tydligen är helt nytt på marknaden och ska komma till Sverige. Som ni vet så skulle jag aldrig göra något sådant samarbete men jag förundras rätt ofta kring vad det kommer in för konstiga förfrågningar.

Det har dragit ihop sig till final i Filip och Fredriks frågesportsprogram Alla mot alla. Att beskriva svensk kultur, seder och värderingar är inte lätt när man själv befinner sig mitt i dem. Det är lättare om man kontrasterar det mot invandrares erfarenheter av Sverige. Dock får man ha i åtanke att det som sticker ut gör det i relation till deras kultur, seder och värderingar.


Några konstiga eller typiska saker med. Vårt land är ett land fyllt av högklassiga råvaror, unika smaker och genuint mathantverk. Och vi vill ta vara på allt det fantastiska som Sverige erbjuder – därför arbetar vi på ICA tillsammans med Scan, Kronfågel och Arla.


Med dig vill vi upptäcka nya härliga svenska smaker och självklart stödja och lära oss mer av våra bönder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg