måndag 30 januari 2017

Kategoriskt perspektiv

Kategoriskt perspektiv

Rate climate actions and stay updated on the climate crisis. Give climate love #128154; , suggest climate ideas #128161; and give climate warnings ⚠️. media Commons har media som rör Perspektiv. Artiklar i kategorin Perspektiv Följande sidor (av totalt 18) finns i denna kategori. I sin grundformulering lyder det Handla endast efter den maxim genom vilken du tillika kan vilja att den blir en allmän lag. :Projekt globalt perspektiv. Denna kategori har följande 108.


Det är fullt möjligt att inte känna sympati med den turkiska vreden som inte grundas så mycket på omsorg om den franska yttrandefriheten som en kategorisk motvilja att erkänna möjligheten att deras förfäder kan ha begått folkmord. Den är lika rik i sina många perspektiv som den kan tyckas kategorisk i sammanfattningen. Inom ramen för det kategoriska perspektivet har fokus legat på den enskilda eleven, på individen och hans eller hennes egenskaper. I det relationella perspektivet – som internationellt går under beteckningen inclusive education – har tyngdpunkten i stället legat på sociala omständigheter och organisatoriska faktorer. Inom specialpedagogiken har traditionen varit att man utgår från ett medicinskt- psykologiskt ( kategoriskt ) perspektiv när man bedömer den specialpedagogiska situationen.


Inom det medicinsk- psykologiska perspektivet riktar man fokus mot eleven som problembärare. Det sociologiska (relationella) perspektivet riktar fokus mot hela undervisningssituationen som eleven befinner sig i. Ett kategoriskt perspektiv Ett relationellt perspektiv Uppfattning av pedagogisk kompetens Ämnesspecifik undervisnings-centrerad Förmågan att anpassa undervisning och stoff till skilda förutsättningar för lärande hos eleverna. Inom ramen för detta perspektiv finns en kritik av den traditionella specialpedagogiken som individualiserar problem vilka, enligt företrädarna för det nya perspektivet , egentligen beror på att skolan inte förmår sköta sitt uppdrag på ett bra sätt. Problem förflyttas så att säga bort från individen i det kritiska perspektivet.


Kants etik kan sammanfattas på följande sätt: förnuftet är etikens grundval, människans natur och böjelser är ovidkommande ur ett etiskt perspektiv , den goda viljan är det enda som har absolut värde, plikten är det viktigaste begreppet och det kategoriska imperativet är moralitetens högsta princip. Vår uppfattning är att det inom förskolans fält är det kategoriska perspektivet som är det mest dominerande, där problematiken i stor utsträckning förläggs hos barnet. Lika olyckligt som det är att tänka ” kategoriskt ” kring elever och svårigheter, lika olyckligt är det om relationellt perspektiv utesluter individfaktorer.


Då riskerar relationellt perspektiv paradoxalt nog bli ” kategoriskt ”, och osynliggöra individuella variationer. Ett exempel som jag brukar lyfta fram är dyslexi. I ett kategoriskt perspektiv , däremot, förklarar man svårigheter utifrån barnets egna brister eller otillräckliga hemförhållanden.


Begreppet särskilda behov har sitt ursprung i detta perspektiv , där man ser individuella behov som medfödda svårigheter. Studien har gett oss en djupare förståelse för och kunskap om hur vi ska agera och verka utifrån alla barns förutsättningar i vårt kommande yrke. Det relationella perspektivet – psykodynamiskt nytänkande av Sven Sjöqvist. I det följande kommer jag att summariskt beskriva utvecklingen av det relationella perspektivet och föra fram tanken att det skulle kunna betraktas som en slags tredje vågens psykodynamiska psykoterapi.


Det kategoriska perspektivet i praktiken – en berättelse om Kalle som inte vill gå till skolan Detta inlägg skulle egentligen handla om hur man kan differentiera i undervisningen men jag fick en berättelse som jag måste skriva av mig om. För mig är tanken kring tillgänglighet och delaktighet inte förenlig med ett kategoriskt perspektiv. Med ett kategoriskt perspektiv så har eleven svårigheter medan med ett relationellt perspektiv så är eleven i svårigheter.


Kategoriskt perspektiv

Det är en stor skillnad för kulturen i en verksamhet vilket av dessa perspektiv som har starkast fäste. Inom det kompensatoriska perspektivet hävdar man att specialpedagogiken kan sägas vara ett rationellt svar på barnets brister och genom att identifiera dessa kan man träna barnet så att det kan anpassas till omgivningens krav. Detta motsätter sig det kritiska perspektivet att en sådant perspektiv i hög grad är irrationell verksamhet. Abstract: Syfte: Syftet med studien var att undersöka specialpedagogers uppfattningar om sitt arbete med elevers läs- och skrivutveckling för att urskilja ett kategoriskt och ett relationellt perspektiv samt för att belysa hur deras uppfattningar harmonierar me inom forskningsfältet, dokumenterade framgångsfaktorer.


Ur det kategoriska perspektivet ses elevers svårigheter som följd av individuella faktorer, såsom låg begåvning. Ur det relationella perspektivet anser man istället att utbild-ningsmiljön behöver beaktas om elevens situation ska kunna förstås (ibid. s. 23).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg