torsdag 19 januari 2017

Åldersskillnad 5 år

Skiljer det år mellan er så ökar det till procent och om man lever med någon som är år äldre, ja då är risken så stor som procent. Men det finns dock en massa undantag som visar att det funkar med en ganska stor åldersskillnad , som till exempel George och Amal Clooney (års skillnad) eller Ernst Billgren som är gift med en år yngre kvinna. På senare tid har vi sett hur en rad kända, framgångsrika kvinnor valt yngre män.


Supermodellen Kate Moss sägs dejta en tretton år yngre man, och hon är långt ifrån den enda Hollywoodkändisen som väljer en yngre partner. Här i Sverige har vi våra egna uppmärksammade kändisförhållanden där kvinnan är den äldre i relationen.

Det fungerar för många. Hur många bra exempel finns det inte på par med stor åldersskillnad som är superlyckliga ihop! Till sist är det ju det vi vill känna i en relation – lycka. Och visst kan en person få dig lycklig även om hen är många år yngre eller äldre än du? Hur stor åldersskillnad är OK?


Par med stor åldersskillnad - FamiljeLiv. Men hur många års skillnad kan svenska singlar egentligen tänka sig hos en potentiell partner?

Och finns det en siffra på vad som egentligen är realistiskt för ett lyckligt och långvarigt förhållande? Vad kan de där två ha gemensamt egentligen? Så brukar det låta bland elaka tungor när två personer med många år emellan sig inleder ett förhållande.


Men spelar åldern verkligen någon roll? Vad jag kan säga är att jag är galet förälska sa Sarah om sin flickvän i en intervju, skriver Glamour. I Sverige har vi, enligt Statistiska Centralbyrån¹, inga större åldersskillnader i våra relationer. I en svensk heterosexuell relation är mannen i genomsnitt två år och fem månader äldre än kvinnan.


American Sniper-stjärnan (40) gjorde slut med sin 23-åriga flickvän Suki Waterhouse efter ett två år långt förhållande, skrev People magazine. De citerade en källa som hävdade att paret gjorde slut innan Oscarsgalan i januari, men gick på galan tillsammans. Här är andra par med stor åldersskillnad.


I vintras blev det känt att språkvetaren Fredrik Lindström, 5 har en relation med år yngre Maja Frydén, 27. Fredrik är inte den enda som faller för yngre kvinnor. Kollegan Kristian Luuk, 4 är år äldre än hustrun och programledaren Carina Berg, 36.


Någon som i stället gillar yngre män är skådespelerskan Maria Lundqvist, 50. När det skiljer tjugo år mellan två parter i en relation till exempel, så ökar risken med hela procent. Och forskning visar att åldern faktiskt kan vara väldigt avgörande när det gäller hur länge ett förhållande klarar sig, även vid mindre skillnader.

Han var ju trots allt bara år yngre än min pappa,vilket kändes lite konstigt. Så det avslutade jag innan det började om man säger så. Enbart för att jag själv kände att det var för stor skillnad. Men jag har sen jag var bara haft 4-år äldre killar. Finns det några andra här med ca års åldersskillnad i förhållandet?


Jag är och min man är 56. Känner igen mig väldigt mycket av det du skriver. Fråga: Jag har varit tillsammans med min fru i mer än år. Vi har två underbara barn som är i 20-årsåldern. Nu har jag dock träffat en underbar kvinna i Argentina.


Vi är jättekära båda två och vill bygga en framtid tillsammans. När vi är tillsammans så är allt så underbart. Skulle du ha samma åsikt om det handlade om motsatsen: om han var och hon var 25?


Sanningen är att skillnaden är år i båda fallen, men för samhället och kulturen verkar det inte så. Par där kvinnan är mycket äldre än mannen ser vi generellt ner på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg