Förtroendefulla, omsorgsfulla och kreativa relationer ses som grundläggande för barns och ungas lärande och utveckling. Relationsbegreppet är centralt. Synsättet har rötter hos tänkare som Martin Buber, Hannah Arendt, George Herbert Mead och John. Uppdrag: skapa relationer ”Satan vad läraryrket är komplext!
Anneli Frelin efter att ha läst slutmanuset till hennes avhandling. Hur uppstår och formas relationer i förskolan ?
Vilken roll kan en pedagog och en förskoleverksamhet spela för att ge barn möjlighet att skapa varaktiga relationer som kan växa och utvecklas? Tolv förskolor i Malmö har arbetat i en undersökande handledningsprocess och funnit svaren på dessa frågor under ledning av Elizabeth Flórez, uvecklare i genus- och normkritisk pedagogik , Pedagogisk Inspiration Malmö. Arbetet har dokumenterats i en e-bok Ögonblicksforskning och relationell pedagogik som publiceras idag.
Det fokuserar på det som sker i mötet mellan lärare och elev, mellan elev och elev. Det är ett sätt att försöka förstå utbildning och vad det är att vara människa i ett utbildningssammanhang. Skickas inom 2-vardagar.
Detta återfinns i kapitel 4. I vissa fall beskrivs det som om den relationella kompetensen ligger utanför professionen och bara är en del av människan.
Just nu genomförs ett arbete kring relationell pedagogik på alla förskolor i Kungsbacka kommun. För professioner inom skola, vård och omsorg är direkta och nära relationer mellan människor yrkets kärna. Vi räcker ju inte till, hur ska vi kunna göra det?
Här har vi två exempel på teorier som kan hjälpa oss att förstå människan som relationsvarelse och utbildning som en relationell process. I en kommande bok med titeln Om relationell pedagogik anlägger jag och Sven Persson ett relationellt synsätt på utbildning. Välkomnande ska vara ett grundläggande förhållningsätt som når alla barn, föräldrar och personal. Samarbetet på förskolan ska innehålla glädje, trygghet samt att våga utmana konstruktivt.
Vi levererar främst genom att alla barn ska bli sedda genom relationell pedagogik och målstyrt pedagogisk innehåll och undervisning. Inom relationell pedagogik diskuteras exempelvis det etiska ansvar som människor har för varandras subjektivitet – det vill säga möjlighet att vara människa. Alla pedagoger i Brevik skola har ett heldagsuppdrag, arbetar i heldagsskola (undervisning och fritidsverksamhet, obligatorisk skola och frivillig skola) med utgångspunkt från relationell pedagogik där grundskollärare som också lär känna sina elever under den mer fria tiden på fritids kommer att kunna erbjuda ett bättre lärande under.
Det är en pedagogik som utvecklats i Italien som har en betoning på skapandet. Där man har lagt en stor vikt på skapandet. Det kan var a vad som helst som sagor, bilder eller något liknande i de unga åren. Det finns inte specifika skolor för pedagogiken utan det är mest de kommunala skolorna som tar till sig dess idéer. Förskolan har en utomhuspedagogisk inritning med en bas i Reggio Emilia filosofins intentioner där vi har fokus på relationell pedagogik i en förskolemiljö där detta förenas i våra lärmiljöer och pedagogernas förhållningsätt.
Här välkomnar vi barnen till en utforskande pedagogik där vi lär oss att lära tillsammans. Susanna Anderstaf är doktorand i pedagogik och lärarutbildare på Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University Förskolan , en plats för gemenskaper, där människor utbildas och bildas, där vi aktivt utforskar värden och världen tillsammans.
Den betydelse detta har för barns lärande diskuteras i Förskolan – barns första skola! Samtliga medverkande i boken utgår från ett relationellt perspektiv. De anser att såväl barnets sociala och kulturella miljö som de relationer det ingår i bildar grunden för barnets kunskap och lärande. Med denna lag som stöd får vi information om att förskolan är skyldig att utforma åtgär-der för de barn som av olika anledningar behöver det.
Vad som karaktäriserar en relationell kvalitet som denna är emellertid ytterst vagt formulerat då de två senare grenarna av intimitetsforskning har avfärdat tidigare ansatser att formulera intimitet som relationell kvalitet och istället ersatt det med en empirisk definition som kategoribeteckning på nära relationer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.