torsdag 16 maj 2019

Känner mig ensam trots man och barn

Jag har inga syskon heller vilket känns jobbigt nu. Pappa har inte sagt något men han tycker väl likadant som mamma. Trots pojkvän känner jag mig ensam.


Det kan faktiskt få dig att acceptera vem som helst som vän. När man känner sig ensam kan man bli desperat efter uppmärksamhet”, säger en kille som heter Alan.

Man kanske tänker att all uppmärksamhet, var den än kommer ifrån, är bättre än ingen alls. Och då kan man få problem. Teknik hjälper inte alltid mot ensamhet. Som kvinna (efter att man precis fött barn ) vill man känna sig uppvaktad och attraktiv.


Små romantiska gester eller liknande skulle verkligen hjälpa. Jag var tydlig och sa dessa saker, men togs inte på allvar. Tiden gick och nu år senare känner jag mig tom… känslomässigt utmattad och den vilja och lust som fanns då har dött.

Fyra anledningar till varför man känner sig ensam. Vissa omständigheter och vissa situationer kan göra att man känner sig ensam , trots att man i själva verket inte är det. Om du tittar efter ordentligt i spegeln och omkring dig kommer du se att du inte alls är ensam. Problemet är att vi inte lever ihop pga flera orsaker just nu, med h mellan oss… Min man känner nu sig så ensam och vi ser ingen lösning på vårt problem för att kunna leva våra liv tillsammans igen. Han har tappat hoppet och känner nu skuld.


Var 6:e person i Sverige rapporterar att de inte har någon riktigt nära vän och uppåt av populationen uppger att de är socialt isolerade. Många som blivit äldre känner stor ensamhet i sina egna boenden runt om i landet. Kanske har man förlorat både partner och vänner, har barn som bor en bit bort och har nog med sina egna liv.


Gärna som bor runt om så det finns möjlighet att ta en bio, en promena fika ja vad som helst. Jag upplever att jag alltid ger mer än jag får, det är oftast jag som tar initiativ till att ses och föreslå saker. I grund och botten är jag en blyg och inte så social person som har svårt att få nya vänner. Jag känner absolut igen mig i det du beskriver.


Sociala tillfällen tröttnar lätt ut mig och jag trivs att dra mig undan och vara ensam. Men inte allt för ofta dock. Min man och jag bor utomlands sedan några år tillbaka, och ingen av oss har familj här så vi har bara varandra.

Varför går det inte att bara välja att må bra istället. Vem är jag att gnälla när jag har så mycket att vara tacksam över. Känns konstigt att jag klagar över att jag känner mig ensam då jag har min man och jag har mina barn. Har även stöd av mina föräldrar så det är många som bryr sig även om jag inte förstår varför. Så jag blir aldrig ensam.


Här fungerar det inte på det sättet. Min dotter är så upptagen med jobb och barnen. De övriga barnen pratar hon med när hon är och hälsar på sin dotter som bor i en närkommun. Själv har hon ingen telefon.


När de kära är nära mig får jag kraft och energi. Ensamhet blir ett problem när man är ensam utan att ha valt det själv. Man kanske känner att man saknar relationer som man egentligen vill ha, och någon att dela tankar och funderingar med.


Man kan också känna sig ensam fast man är omgiven av människor, men där man känner att man inte passar in eller att ingen förstår en. Denna känsla av ledsamhet och missnöjdhet kanske ringer en klocka hos dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg