Mest kompletta utbudet av både små och stora hjälpmedel. För en enklare vardag. Se foton på gamla klasskamrater!
Skolan kan ha känts tung under uppväxten och kanske finns det en viss tvekan för att studera på högre nivå med gott självförtroende. Det händer väldigt mycket under barndomen och att då dessutom behöva hantera dyslexi med allt vad det innebär ger egentligen inte dyslektikern en rättvis chans till förstå sin förmåga. Hjälpmedel för barn och vuxna med dyslexi. Ung som gammal dyslektiker hittar saker här som gör läsning och skrivning lättare. Läslinjaler, läspennor.
Ett åtgärdsprogram upprättas med tydliga klart formulerade mål. Skolan har en policy för provsituationer och betygsättning. På denna sida recenseras många appar som kan vara intressanta för skolan.
Här hittar du appar för skolans alla ämnen. Biologi, historia, slöjd osv. Till höger finns olika menyer och filter som hjälper dig att hitta rätt. I skolor med resurs- eller kompetensbrist finns alltid risk att elever med stora och outredda svårigheter får mindre hjälp, eller ingen hjälp alls. Tillgången till kompetens är en rättvisefråga.
Bristande eller varierad utbildning kan leda till ojämlikhet vad gäller åtgärder för elever med förmodad dyslexi. I tidskriften DYSLEXI är nedanstående modell publicerad. Elever som behöver särskilt stöd i skolan ska få det.
Rektor har det yttersta ansvaret för att undervisningen organiseras så att eleven med funktionsnedsättning kan nå kunskapskraven. Den som driver skolan , huvudmannen, har ansvar för att eleven får tillgång till de verktyg och hjälpmedel som eleven behöver för sin skolgång. Personer med till exempel dyslexi , dyskalkyli, koncentrationssvårigheter eller svagt arbetsminne, kanske aldrig lyckas nå en genomsnittlig läshastighet. Eller kanske aldrig kan lära sig multiplikationstabellen utantill. Det behöver inte betyda att man har svårt att lära sig andra saker.
Att skilja på träning och kompensation är viktigt. Detta till följd av den dom i Örebro tingsrätt som slog fast att en elev som inte fick använda sina hjälpmedel (talsyntes) vid nationella proven i svenska i åk hade diskriminerats. I ett liknande fall (tidigare i år, i en annan kommun) dömde däremot rätten till kommunens fördel.
Det kan vara enklare att omvandla alla tal till ental. Och att dessa ental finns rent konkret framför dig i form av stenar, plastbrickor eller liknande. Dessa är stavar som används för att synliggöra strukturen med basen tio. Dyslexi leder till svårigheter med läsning och är en specifikt nedsatt förmåga att tolka och analysera språkets ljud. Det leder till långsam och osäker läsning och nedsatt stavning.
Tecken på dyslexi är att du kastar om bokstäver, lägger till, drar ifrån eller byter ut ljud vid läsning. Samarbete mellan skolan och föräldrarna behövs under hela skoltiden. Om ett barn har läs- och skrivsvårigheter eller andra problem som påverkar skolarbetet ska skolan upprätta ett så kallat åtgärdsprogram, där man gör upp en handlingsplan, prioriterar åtgärder och gör en tydlig ansvarsfördelning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.