onsdag 16 november 2016

Skola i normer

Ta kontakt med vännerna från skolan igen. Massor av foton och minnen! Skola i normer granskar hur normer för hur man ska vara och bete sig upprepas och utmanas av elever och lärare i skolan , på lärarutbildningen och i skolans värdegrundsarbete. Genom föreställningar om normalitet skapas också det Andra, det som inte ryms innanför normens gränser och som därför stängs ute. Skola i normer riktar sig främst till lärarstudenter och lärarutbildare, men också till alla som intresserar sig för hur makthierarkier och motstånd skapas i skolan.


Bokens författare är alla lärarutbildare.

Lena Martinsson är professor i genusvetenskap vid Institutionen för kulturvetenskaper, Göteborgs universitet. Skickas inom 5-vardagar. Köp Skola i normer , uppl av Lena Martinsson, Eva Reimers på Bokus.


Alltid bra priser, fri frakt från 1kr och snabb leverans. Vilken är skillnaden mellan skola och fritidshem, skiljer det sig åt vilka normer vi förmedlar? Vilka sociala normer förmedlar vi i skolan och vilka sociala normer förmedlar vi på fritidshemmet? Med normer menar vi regler och förväntningar på beteenden.


De normer som gäller för klassen är de som kamratgruppen med den högsta sociala positionen representerar.

Jenvén kallar därför denna grupp den normsättande gruppen. Att tillhöra den normsättande gruppen innebär att ha makt över andra elever, att avgöra vilka som lever upp till normerna och kan inneslutas och vilka som ska uteslutas. Uppsatser om SKOLA I NORMER. Logga in för att reservera. Genom att reservera kan du ställa dig i kö eller beställa till ditt bibliotek.


Författarna fokuserar på sexualitet, men diskuterar också ålder, kön, klass och nationalitet. Hälsofrämjande motion för alla elever: Vilka hinder står i. Vilka konkreta mål och kriterier ska arbetet ha? Vad tar ni med er av detta till utvecklingsområden som till exempel arbetet mot kränkande behandling, utvecklingsarbete i ämnena, elevhälsoarbetet eller barns och elevers delaktighet och inflytande? Hur kan barn och elever involveras i arbetet?


Arbetet mot mobbning i skolan står inte still, men det bedrivs på fel sätt. Det tryck som normer och ideal innebär på de som hamnar utanför är stort och blir bara värre högre upp i årskullarna, skriver Sara Thiringer, Rädda Barnens Ungdomsförbun Erik Lindman-Mata, Grön Ungdom Region Öst, och Petter Isoz, Luf Södermanland. I klippet ovan berättar Erna om hur hennes familj inte ville böja sig för de normer Hitler krävde skulle gälla i hans Tyskland.


Familjen tillhörde Jehovas vittnen och båda föräldrarna satt, under Ernas uppväxt, i fängelse p. Skrift om Maskulinitet och jämställd skola. Skriften beskriver hur normer för maskulinitet påverkar skolans arbete med pojkar och unga män, inte bara när det gäller förmedlingen av kunskaper utan också i arbete med elevhälsa, våldsprevention samt inom studie- och yrkesvägledning. Föreläsningarna och workshopen utgår från det nyligen uppdaterade stödmaterialet Öppna skolan ! Om hbtq, normer och inkludering i årskurs 7-och gymnasiet, som är framtaget av MUCF tillsammans med RFSL Ungdom.

Kartlägg normativa föreställningar på skolan. I sitt likabehandlingsarbete bör man, förutom att synliggöra normer som finns i samhället, även kartlägga normativa föreställningar som kan finnas på den egna skolan. På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.


Vi lever med normer under hela livet. Normer är en förutsättning för att vi människor ska fungera tillsammans. Samtidigt finns det många normer som begränsar oss och speglar ojämlika förhållanden i samhället. För att kunna diskutera normer behövs en gemensam förståelse för vad normer är och hur normer fungerar. Deras ålder gör också att de är formbara och mottagliga för information.


Precis som jag var när jag kom hit. Vi måste ta tillvara på allt detta genom att ge dem information om hur vårt svenska samhälle är uppbyggt samt vilka normer och värderingar detta vilar på. Det praktiska användandet av ett normkritiskt perspektiv bygger på det som kallas en normkritisk pedagogik, där fokus flyttas från ”dom Andra” eller normbrytare till att granska normer och makt.


Ett exempel på de skilda utgångspunkterna skulle kunna vara två helt olika ansatser vid genomförandet av en mångfaldssatsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg