fredag 15 juni 2018

Hur lång tid tar det att byta efternamn skatteverket

Hur lång tid tar det att byta efternamn skatteverket

Jag har ett mellannamn, hur kan jag ändra det ? Jag skulle vilja ta ett mellannamn. Vad är ett dubbelt efternamn ? När vi ska gifta oss, vilket efternamn får vi då? Vad händer med mitt efternamn ? Ansök om att ta en släktings nybildade efternamn. Du som är förälder, syskon eller syskonbarn till en person som har skaffat ett nybildat efternamn , får också byta till det efternamnet om den som har skaffat namnet godkänner det. Tiden för att begära omprövning.


Pröva en begäran om att ta del av en allmän handling. Ja, jag tycker ju att det borde gå rätt snabbt, det är ju inte något påhittat namn direkt :) När jag ringde och frågade sa han att det tog uppemot 3-veckor just nu, men att jag kunde skynda på processen om jag ringde efter en vecka, så det ska jag göra ifall det inte har gått igenom innan dess! Namnändring hur lång tid? Vad jag hört går det olika snabbt beroende på vilket kontor man tillhör (de har olika mycket att göra). Gifte mig på sommaren och för mig tog det rätt lång tid.


Fick ringa och prata med dem eftersom det var saker i jobbet som väntade på att namnet skulle bytas, så ring och hör med dem om du är otålig som mig. Cirka fem arbetsdagar. Kan min sambo hämta mitt pass? Pass och nationellt id-kort ska hämtas personligen, fullmakt gäller inte.


Hur lång tid tar det att byta efternamn skatteverket

Du behöver inte förboka tid för att hämta ditt pass eller nationella id-kort. Eftersom du skriver att du ska byta till ett helt nytt efternamn tolkar jag det som att du vill göra en ansökan om att byta till ett nybildat efternamn. Vi gifte oss i början av juni. Hur kan det ha blivit.


Då sa de att de hade en stor hög att arbeta sig igenom och de kunde inte säga hur lång tid det skulle ta (upp till veckor har jag för mig att de sa). Bland annat kommer efternamn inte längre att ges automatiskt vid födelsen, man kommer kunna ta dubbelt efternamn samt byta namn flera gånger. Det finns inte längre något hinder mot att byta namn flera gånger. Alla ansökningar om förnamnsändringar kostar från den juli 2kronor.


Hur lång tid tar det att byta efternamn skatteverket

Skatteverket kommer även enskilt att fatta beslut om personnamn. Efternamn som finns i släkten ska ha ärvts i rakt nedstigande led under minst två generationer inom de senaste 1åren, räknat från föräldrarna (jo, vi vet att det låter krångligt). Det kommer att gå att byta både för- och efternamn hur många gånger som helst.


Vissa namnändringar kommer emellertid att vara avgiftsbelagda (se faktaruta om de nya avgifterna). En annan nyhet är att mellannamnen försvinner. Mellannamnen har varit ett gissel för myndigheterna att hantera och reglerna har fått mycket kritik. Det kan även behövas uppgifter på om du är eller har varit gift. Kundkort lär du själv behöva byta , det kommer nog inte ske automatiskt.


Men det är ju ingen panik. För körkort kommer du få ett brev från Vägverket att du behöver byta. Jag undrar hur lång tid det tar att ändra folkbokföringsadress?


Jag gjorde min anmälan för dagar sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg