torsdag 4 maj 2017

Vad är relationell pedagogik

Vad är relationell pedagogik

På en andra nivå ses relationell pedagogik snarare som avbrott eller genombrott i vardagsli-vets strukturer. Förtroendefulla, omsorgsfulla och kreativa relationer ses som grundläggande för barns och ungas lärande och utveckling. Relationsbegreppet är centralt.


Synsättet har rötter hos tänkare som Martin Buber, Hannah Arendt, George Herbert Mead och John. Syftet med antologin är istäl-let att diskutera hur specialpedagogisk forskning, utbildning och verksamhet kan förstås ur relationell synvinkel. Antologin disponeras på följande sätt: I det följande kapitlet (2) Vad är relationell pedagogik ? I detta gemensamma utrymme finns en skapande kraft där eleven har möjlighet att skapa sin förståelse av världen. Genom att bli relationellt kompetenta kan vi bygga upp ett ömsesidigt förtroende med våra elever.


Läraren som person får alltså en avgörande betydelse för att hjälpa eleverna att kanalisera sina krafter i rätt riktning. Vi pedagoger måste bestämma riktning genom att bedöma vad som är rätt och riktigt i olika konkreta situationer. Det fokuserar på det som sker i mötet mellan lärare och elev, mellan elev och elev. Det är ett sätt att försöka förstå utbildning och vad det är att vara människa i ett utbildningssammanhang. Om relationell pedagogik grundas på tanken att människan växer, utvecklas och lär sig saker i relationer.


Vad är relationell pedagogik

Pedagogik är vetenskapen om utbildning, främst av barn. En mer precis förklaring av pedagogik är att det är läran om utbildning ur ett sociologiskt och kulturellt perspektiv. Rent akademiskt har ordet många olika betydelser, det kan vara psykologi, filosofi, ledarskap, sociologi med mycket mer. Man kan skilja på den definitionen som används i dagligt tal och den definition som används inom akademin.


Till vardags används pedagogik för att beskriva en persons förmåga att lära ut något eller förmedla ett budskap. Jonas Aspelin Professor i pedagogik Ja, vad är det? Specifikt teoretiskt angreppssätt? Förutsätts vissa forskningsmetoder? Vad innebär relationell pedagogik för.


Vem eller vad är fokus för stödinsatser då? Det kategoriska perspektivet innebär att det är eleven som har svårigheter som är den som tar emot stödinsatser. Det relationella perspektivet undersöker fler faktorer och därmed kan det vara fler personer och även organisationen av skolan som blir fokus för stödinsatser. J: Tycka om är ju bra, men det är bara det att det finns ju inget ord som fungerar här.


Men det är det det handlar om. H: Det tycker jag är oerhört viktigt, så det blir någon sorts ömsesidig respekt. J: Det är detta som är respekt. När andra pratar om respekt så tror de ibland att det är något helt annat än vad det egentligen är.


Han forskar bland annat kring den pedagogiska relationens betydelse för barns och ungas utveckling. Uppdrag: skapa relationer ”Satan vad läraryrket är komplext! Anneli Frelin efter att ha läst slutmanuset till hennes avhandling.


Vad som karaktäriserar en relationell kvalitet som denna är emellertid ytterst vagt formulerat då de två senare grenarna av intimitetsforskning har avfärdat tidigare ansatser att formulera intimitet som relationell kvalitet och istället ersatt det med en empirisk definition som kategoribeteckning på nära relationer. Den relationella psykoterapin har här haft en fördel av att redan från början ha startat som en integrerande disciplin, med större intresse för vad som förenar olika psykoterapeutiska skolbildningar än vad som är unikt. Begreppet “ relationell ” är i mångt och mycket ett utomteoretiskt perspektiv som kan anläggas på de flesta.


Montessoripedagogik är en pedagogik som har sin grund i Maria Montessoris observationer av barn. Den bygger på en övertygelse att barnet strävar efter att utveckla sig självt och att denna utveckling följer olika sensitiva perioder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg