torsdag 8 juni 2017

Hämnden recension

Synopsis: HÄMNDEN är en tidlös berättelse om hämnd , rättvisa, kärlek och människans godhet. Filmen drar paralleller från det brutala livet i ett afrikanskt flyktingläger till den vykortsvackra idyllen i en sovande dansk landsortsstad. Starkt och välspelat drama med thrillerinslag om vänskap, moral och mod. Brottsstatistiken i Ystad når allt mer osannolika höjder och turistnäringen i regionen fortsätter att blomstra alltmedan Kurt Wallanders pension närmar sig.

Old boy är rätt och slätt ett mästerverk, där kameraarbete, manus, musik och skådespeleri når oanade höjder tillsammans. Med sin blandning av humor och tragedi är den precis som livet.

Som i Biers tidigare filmer behandlas tunga ämnen ur ett vardagligt perspektiv men inte helt utan klichéer. Johan Croneman golvas av två spännande timmar av oavbrutet engagemang. Komplicerade frågor om vad som är tillåtet, proportionerligt eller åtminstone förlåtligt i fråga om våld och hämnd väcks i filmen. Vi följer Mikael Persbrandts läkare i flyktinglägret, i ett obestämt afrikanskt lan som skulle kunna var Sudan. Här är ingenting vad det verkar att vara och hämnden ruvar i farstun.

Karaktärerna äts upp inifrån av både hat och skuld. Det finns så många vinklar, det beror på vems berättelse vi får följa. Här har vi personer som kämpar för både sitt förflutna och för sin framtid.

Engelen” som nominerats till det filmpriset har svenska skådespelare stora roller.

Den kommer på svensk bio nästa vecka. JUST NU förbereder Mikael Persbrandt sin soloföreställning som ska ha premiär efter nyår. Sean Penn är en mångfaciterad man, han är av många ansedd som sin generations bästa skådespelare men han är också en väldigt duktig regissör. Den vågar vara snäppet ”larger than life”, med storskaliga hot och mycket sprängdeg, i alla fall med svenska mått mätt.

Inte sedan ”Den tredje vågen” har vi sett en film ta för sig på det sättet. Song Kang-ho spelar patriarken i en familj som bor i en källarvåning mot vars vägg kvarterets fyllon brukar lätta blåsan. När jag tar upp Min är hämnden för att berätta om boken har den svällt och det rinner vit sand ur den. Hämnden var den andra filmen han gav sig på at. Läste den nämligen mestadels på stranden i Espana för ett par veckor sedan.

Det är det som är det härliga med böcker. Vilka makter är det som hjälper henne, eller hjälps av henne? Vilka är det hon utkräver hämnd på, och varför? Från Guadeloupe till Frankrike och Elfenbenskusten, åter till Guadeloupe och vidare till Peru – så går färden för att finna sanningen och de visar sig vara många, de som förtjänar hennes hämnd. Den professionella mördaren Holland måste gå tillbaka till sitt yrke för att krossa en centralamerikansk tortyrregim när en av hans vänner, en sydamerikansk journalist, dödas.

En stilig man i 35-års åldern har allt, en älskad hustru och dotter, många vänner, ett världsomspännande företag och är mångmiljonär. En morgon före gryningen väcks han av att polisen invaderar ha. Det måste vara årets lamaste filmtitel.

Filmens engelska exporttitel är IN A BETTER WORL vilket förstås är en bättre - om än trist - titel.

Men i Sverige och Danmark heter den HÄMNDEN. Statens Biografbyrå listar sex filmer som har den svenska titeln HÄMNDEN. Till detta kommer otaliga videofilmer som döpts till HÄMNDEN.

Från sin avlägsna stuga ruvar han på hämnd och stryker omkring i landskapet, ständigt beredd med sin yxa… En rappt berättad psykologisk thriller från flerfaldigt prisbelönte Reginald Hill. Dencik gestaltar hur lagen inte kan göra sig blind för kulturskillnader. Faderns avsikt är att uttrycka förnuft och ärlighet, men de svenska tjänstemännen avläser arrogans och empatibrist.

Boken fick mestadels berömmande recensioner , även om det fanns de som ansåg att innehållet var spekulativt. Alexander dövar smärtan med arbete. Så här skrev Pia Bergström i Aftonbladet: Jag känner mig provocera manipulerad.

Särskilt av slutet, om hur hon lägger boktexten på sin hotmailadress, postar koden och instruktioner om förlag till maken.