tisdag 6 juni 2017

Höga visan

Uppslagsdelen behandlar ord och ämnen som antingen återkommer ofta eller kräver en utförligare förklaring. Den har inga uppslagsord som anses självklara eller. Höga Visan är traditionellt tillskriven kung Salomo. Det råder ingen enighet kring bokens ursprung. Den är uttrycksfull, men det är inte helt lätt att lista ut vem som säger vad i dialogerna, monologerna och drömmarna.


Enligt ett bibliskt uppslagsverk är det inte ”själva intrigen, berättelsen, händelseutvecklingen eller persongalleriet som är det viktiga”.

Texten handlar, vid en första anblick i alla fall, om en mans och en kvinnas längtan efter, och kärlek till, varandra. Alla gudsälskares favoritlektyr. Ingen text – möjligen Psaltaren undantagen – har bönens människor så ofta återvänt till, så gärna mediterat över, så lidelsefullt stämt in i som denna. Brudgummen vill hämta bruden från bergen v. Ha mig som en signettring vid ditt h järta, som en signettring på din arm. Läs Bibeln gratis online.


Studiebibeln innehåller parallellhänvisningar, kartor och en ordförklaring. Bruden talar om och till brudgummen v. Sångernas sång av Salomo.

Kyssar give han mig, kyssar av sin mun! Förr användes denna bibelbok mycket i förkunnelse och psalmdiktning. Ett tecken på hur högt den värderades är orden på C. I de olika kapitlen tar Djupsjöbacka upp olika teman. Sätt mig som ett sigill på ditt hjärta, som ett sigill på din arm. Ty kärleken är stark som döden, dess svartsjuka obetvinglig som.


Kor 13: Vägen framför and­ra: kärle­ken. Om jag ta­lar både människors och äng­lars språk, men sak­nar kärlek, är jag ba­ra ekan­de brons, en. Annars tycker jag om den kinesiska regissören Wang kor Wais film, In the Mood for Love.


Det är i mitt tycke en fantastisk kärleksskildring. Song of Solomon 1:2) The dialogue in the Song of Solomon opens with these words of a humble country girl who is brought into the royal tent of Solomon. Själv har jag mest kommit i kontakt med boken under tonårigt fniss. Sällan har någon med seriös avsikt citerat boken utom möjligen på något bröllop, om det ens då har varit seriöst.


Predikanter som läst ur boken har väl förväntat sig lite generade miner även då. Du och jag, som söner och döttrar till vår Pappa i himlen. Vilken del ur höga visan är det du ska läsa?


Maten är näringsrik, varierad och av hög kvalitet. Måltiden på Visan intas i en lugn och trivsam miljö, ger en övning i social samvaro samt skapar en glädje och nyfikenhet inför maten och måltiden som sådan. Visan har som mål att en stor del av våra livsmedel ska vara lokal-och närproducerade samt ekologiska.

Höga visan Jag fortsätter på Fastlagssöndagens tema Kärlekens väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg