torsdag 26 april 2018

Bibeln kärlek citat

D et finns många vackra och tänkvärda citat i Bibeln vilka förtjänar återges för de som kanske inte mäktar med att ta sig igenom hela denna skrift. Tyvärr finns det också en del i Bibeln som idag framstår som främmande och ibland till och med avskyvärt. Citaten här belyser den heliga skrift ur flera vinklar. Om jag ta­lar både människors och äng­lars språk, men sak­nar kärlek , är jag ba­ra ekan­de brons, en skrällan­de cym­bal.


Och om jag har pro­fe­tisk gåva och känner al­la hem­lig­he­ter­na och har he­la kun­ska­pen, och om jag har all tro så att jag kan flyt­ta berg, men sak­nar kärlek , är jag ingen­ting.

Bibeln har påverkat människors kultur i årtusenden. Därför kan kunskap om bibeln hjälpa oss att förstå konsten, historien och samhället. På den här sidan kan du läsa några välkända bibelord utifrån olika teman. Ingenting kan skilja oss från Guds kärlek.


Vad säger Bibeln om kärlek ? Den gläder sig inte över orättfärdigheten men har sin glädje i sanningen. Här får du länkar som vi hoppas kan vara till glädje för dig som är intresserad av ordspråk och citat i ämnet: Bibeln.

Christer Åsberg redovisar här de texter i Bibeln som berör ämnet. Det handlar om fyra ställen, som framgår här. Som alltid bör sådana ställen sättas i relation till bibelns övergripande kärleksbudskap, som här representeras av några viktiga citat. Och om jag har profetisk gåva och känner alla hemligheterna och har hela kunskapen, och om jag har all tro så att jag kan förflytta berg, men saknar kärlek , är jag ingenting.


Och om jag delar ut allt jag äger och om jag låter bränna mig på bål, men saknar kärlek , har jag ingenting vunnit. Men man behöver inte lägga någon religös aspekt på det. Kärleken är tålmodig och god.


Hur vi än vrider och vänder så bygger vår kultur på bibeln och bibelns myter. Eftersom dessa citat om kärlek ofta kan relatera till dina egna känslor och behov, kan de användas på många olika sätt. Dessa kärlekscitat kan till exempel förklara andras känslor väldigt bra.


De största vatten förmår ej utsläcka kärleken , strömmar kan inte dränka den. Avsky det onda, håll fast vid det goda. Visa varandra tillgivenhet.


Bibeln är full av fina verser och stycken om kärlek.

Guds kärlek till oss är ett perfekt exempel och en bra start för en studie i kärlek. Det finns även fina verser om kärlek i relation till äktenskap, broderlig kärlek eller vänskar, och kärlek till din granne. Här kommer en samling av några av de finaste kärlekscitaten från Bibeln.


Våra föräldrar, pojkvän, barn, husdjur, vänner etc. Dessa citat av kärlek visar de saker du behöver veta och se. Jag hoppas att du kommer att dela sjuka med de du älskar. Utan kärlek finns inget liv.


Kontroversiella citat ur Bibeln Om någon har en vanartig och uppstudsig son, som inte lyssnar till sina föräldrars or och som, fastän de tuktar honom, ändå inte hör på dem, så skall han tas till stadens port. Citatet du anger finns ingenstans i bibeln. När det gäller den första satsen så är det visserligen ett populärt talesätt, men det är inte hämtat ur bibeln. Bättre en fat kål med kärlek är en gödd oxe med hat. De som sår med tårar skall skörda med jubel.


Ordspråk och citat från Bibeln : Bibeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg