torsdag 12 april 2018

Libanesisk mat recept köttfärs

Gå ner i vikt snabbt utan att svälta dig själv. Va skoj att du testat baklavan och var nöjd #128578; Tack för att du delar med dig. Sumak är en syrlig krydda som ger lite syrlig. Vi hittade ingenting med den exakta kombinationen, men kanske recept som.


Aubergine, bladpersilja, citron och mynta är några vanliga smaker i den libanesiska matkulturen.

Några libanesiska rätter är salladen taboulé, små piroger med olika fyllningar, och hummus. Libanesisk mat serveras ofta som små rätter, så kallade meze. Här har vi våra recept med smaker från Libanon.


Tillaga ett libanesiskt ris och servera med tillbehör som du tycker om. Servera gärna i trevliga portionsskålar. Sabenegh wo roz, som betyder spenat och ris, är en lättlagad libanesisk spenatgryta.


Smakerna i grytan är ganska milda, den kryddas knappt. Citronen ger den en frisk smak.

Du kan antingen laga dem med färsk spenat eller djupfryst. Båda sorten funkar alldeles utmärkt. Hummus med köttfärs - Hummus b lahme. Igår hade jag en stor middagsbjudning och jag dukade fram en härlig libanesisk buffé.


Eftersom några av mina gäster var vegetarianer fanns det mycket vegetariskt menyn. Jag har hållit i många middagsbjudningar, den största var när jag skulle laga mat och dessert till personer alldeles själv. På bilden är det kubbe gjort av bulgur med en fyllning av köttfärs , persilja och pinjenötter. Det finns olika degar man kan göra kubbe av men i det här fallet har jag använt bulgur och mitt recept följer här. Köttfärs kan du göra mycket med!


Och nyare favoriter som tacopaj, koftas och cevapcici till exempel. Möjligheterna är oändliga. Stek köttfärsen och krydda med salt, peppar, spiskummin och strö över färsk persilja i slutet av tillagningen. Fyll bröden med köttfärs , hummus och grönsaker.


Om barnen inte gillar hummus kan man klicka i lite matlagningsyoghurt eller keso i stället. Meze - libanesisk mat Här är recepten på den meze jag lagade igår, supermums! Jag är matskribent samt kock med en fil.


Måltidsvetenskap från restauranghögskolan i Grythyttan.

På denna sida delar jag med mig av tusentals olika recept för alla smaker - noviser som hemmakockar. Alla recept har jag provlagat, skrivit och fotat så att du ska kunna laga dem med bästa resultat hemma. Nötfärs är perfekt för att laga vanliga vardagsrätter, det går fort och är enkelt att jobba med. Klassiska recept som köttfärssås, köttbullar, paj och chili con carne. Nötfärsen är ett bra alternativ om man vill undvika blandfärs.


Hitta nya och gamla favoriter bland våra nötfärsrecept. När Ebru var ensam hemma fick hon via telefon beskrivningar av hur man lagar turkisk mat av sin farmor och faster. Dessutom passade hon på att vara i farmoderns kök när hon åkte till Istanbul under skolloven. Jag älskade den varma köksatmosfären och middagarna då alla samlades för att njuta av maten.


Det går trots allt att laga många goda rätter av köttfärs. Varför inte laga klassikerna köttbullar, järpar eller pannbiff, hamburgare, en god paj med köttfärs , en saftig köttfärslimpa eller en mustig köttfärssås till pastan. Nedan hittar du enkla recept med köttfärs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg