fredag 22 mars 2019

Koppla lampa till kontakt

Fynda lampor nu - Fri frakt! Handla elektronikprodukter online - Tingstad. Gör årets bästa fyn köp online nu! Maskiner och verktyg till rätt pris. Precis varit och köpt nya taklampor.


När jag öppnar kartongerna ser jag att sladden inte är ihopkopplad med lampan.

Från sladden kommer det en blå och en brun tråd(hjärnsläpp för rätta ordet). Dessa ska kopplas till ett vitt hölje på lampanordningen med fyra småskruvar där det står ett L på ena sidan och ett N på andra. Gjort det ett flertal ggr men inte med jordade kontakter i bilden.


Som ni ser på bilden så har jag en sockerbit som ska kopplas till själva lampkontakten men lampkontakten har sladdar men sockerbiten bara två. Du får koppla in en hona i taket, så att lampans kontakt kan kopplas in. Förmodar att lampan har en kontakt som har tre piggar.


En mindre lite platt sak. Om det är det, finns det då någon annan lösning på problemet eller är det bara att lämna tillbaka lampan ?

Då går väl jorden vidare till nått annat rum, man får inte blanda uttag med och utan jord i samma rum men jag undrade om nån kanske hade kopplat bort den för att koppla in lampan men så är det alltså inte och finns det inte skyddsjord i vägguttagen så får du inte heller ha det i lamputtaget. Ofta när man köper gamla lampor är det en ojordad kontakt som man inte kan stoppa in i väggen i ett modernt hem. Den kontakten är mycket enkel att byta själv.


Har du till exempel en gul kabel i lampknappen så bör du se samma gula kabel i uttaget för lampan , som bilden visar. Kabelen som går från lampknappen till lampan i taket är tändkabeln. För att dimmra lågenergilampor och LED- lampor krävs det att ljuskällans drivsteg och dimmer passar ihop.


Traditionella dimmrar fungerar vanligtvis dåligt eller inte alls och kan därför inte rekommenderas. För att skapa en dimmerlösning till sådana ljuskällor måste den dimmer som tillverkaren av ljuskällan rekommenderar användas. Montera lampa , ta bort stickproppen i taket och koppla. Hur kopplar jag ihop tre lampor till en kontakt ? Det är en brun och en blå sladd till dosan man ska koppla in den.


Jag har köpt en lampa från ikea, se länken hur dom vill att man ska koppla. Jag köpte nyligen en trevlig lampa som jag tänkte sätta upp i. Delbetala i upp till månader. Till mittenlampan och lampan närmast kontakten har jag totalt sex trådar,. Koppla ihop två fönsterlampor – Modifikationer och egna.


CachadLiknandemaj 20- Jag har fått totalt hjärnsläpp och lyckas inte koppla ihop två fönsterlampor till en.

Kan kopplas på som reservdel om orginalkontakten gått sönder. Denna kontakt passar till lamputtag. Teknisk information Färg: Vit. Till problemet: när jag stoppar in kontakten i uttaget så lyser lampan. Men när jag slår av lampan med brytare så går det en säkring.


Måste jag ha en jordad strömbrytare? Du ska inte jorda lampan om den inte var det tidigare. Du har väl inte anslutit nollan eller fasen till jordblecket? Har köpt lampan calypso från ikea, och de har ju en lite annorlunda upphängningsgrej för elen. Stift 86: till brytare Stift 87: till lampor Ena anslutningen på brytaren kopplas alltså till stift på relät, andra anslutningen kopplar du antingen till batteri eller stift på relät (blir samma sak, men kortare kabeldragning).


Lämplig säkring är A, det funkar bra till kabelarean och håller utan problem till st 55W lampor. Man får installera lampor ,byta kontakter , installera dimmers om man har koll på. I övrigt så har jag flera stycken såna där spot-skenor ifrån IKEA, det står.


Vill du kunna koppla flera lampor till samma kontakt i taket! Det finns också sladdar med kontakter. Stort urval av ljuskällor och. Byt ut strömbrytaren mot en andra lampa.


Man behöver inte hålla koll på plus och minus utan man bara kopplar in kontakterna i förgreningar, förlängningar mm Med LED tejp kan man skapa oslagbara detaljer i sin belysning. Inkoppling av LED tejp, lister är ganska enkelt. Detta är den vanligste brytaren idag och kan användas till mer än en funktion.


Trapp, en funktion där man tänder från mer än ett ställe. En trappbytare medgör många gånger en montering av impulsfjäder och då får man en sk återfjädrande tryckknapp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg