torsdag 21 mars 2019

Runskrift översättning

Runskrift översättning

Tolkning och översättning. Man brukar säga att man i första hand ska utgå från hur inskriften är ristad och inte i onödan anta att ristaren har begått misstag. Det betyder inte att sådana inte finns. På Brösickestenen är namnet Þorkætill till exempel skrivet þurktil, där en vokalruna helt säkert saknas mellan k och t. Runorna är ett skriftsystem som använts av alla germansktalande folk.


Förutom de nordiska språken hör bland annat tyska, engelska, holländska och gotiska till denna språkgrupp. Runskriften tros ha uppstått under vår tideräknings första århundrade, med det latinska eller möjligen det grekiska alfabetet som förebild. Med Copypanthers är ingenting omöjligt, vi erbjuder det mesta!


Behöver du en runskrift översättning , då får du det! Translation of runskrift in Swedish. Runskrift skrevs inte på papper utan ristades på personliga ägodelar som kammar och vapen.


Runskrift översättning

Många meddelanden ristades säkert på plattor och stavar av trä. Ordet ”bokstavs” ursprungliga betydelse är ”runa ristad på (tavla av) bokträ”. Ordet vi använder för våra bokstäver syftar alltså egentligen på runor! Om du vill transkribera modern svenska till runor finns det några olika vägar du kan ta.


Det finns en runrad som används av nutida runristare. Den stämmer med bokstäver i modern svenska. De vikingatida runraderna passar bara till bokstäver som användes i fornsvenskan.


Med den här runnyckeln kan du skriva vad du vill med runor. Runskrift är fonetisk, såtillvida att man alltid skriver som det låter. Vilken vet jag ej, eftersom sche-ljudet saknas som enskild runa. Ett bättre exempel är ng-ljudet, som i klang, fånge.


Om runskrift Runinskrifterna är de äldsta bevarade originaldokumenten på svenska och en viktig länk till forntiden. Skandinavien som de hade störst utbredning och användes under längst tid. En utvidgad runskrift , anglofrisiska eller anglosaxiska runor, med tecken (senare utvidgat till 33), brukades från 400-talet och spreds senare till England. Inskrifter med dessa runor finns mest i Storbritannien, och futharken återfinns bland annat på Themsensvärdet, Codex Vindobonensis 7och Cotton MS Otho B (†).


Runskrift översättning

Nu kan du skriva med runor direkt på datorn. Instalera typsnitt och fonter gratis här. Historierna har nu varit favorit-godnattsagor i trollkarlsfamiljer under lång tid. Han går vidare in på skillnaden mellan fornnordiska och runsvenska, ett avsnitt där jag själv fick tillfälle att lära mig något nytt, trots att jag i åratal intresserat mig för runor och vår historia. Med hjälp av illustrativa bilder berättas det om berömda runstenar – kompletta med modern översättning.


Wettersaga står för glädjen i berättandet och den muntliga traditionen. Som guide älskar jag att visa dig vårt område och berätta dess historia! Jag sitter o funderar på en tattuering som jag vill ha i framtiden.


Nu är de så att jag skulle behöva nån sida på nätet me run-skrift. Svearna äger att taga konungen och likaså att avsätta. Han skall med gisslan fara uppifrån (Uppsala) och till Östergötland. Man ser att språket från runsvenska sitter kvar i språket, men den har blivit annorlunda. Då kunde han göra en ny översättning av texten som ingen gjort tidigare, och fram trädde en samling ord på ett okänt språk: ”Kails – As sudins peisa runans.


Pashka ast majs emens”. Trots många års erfarenhet av att tolka runor kände Henrik Williams inte till vilket språk det kunde röra sig om. Från runskrift till Twitter Även sättet att förmedla sig på förändras. Järsbergstenens text kanske kan jämföras med Twitter idag. Jag Erilen skriver runorna” står det i nusvensk översättning.


Vilken funktion den här texten har haft vet vi inte. Jag är ute efter att få två svenska ord översatta till fornnordiska. Jag är inte ute efter att få det i runskrift , jag vill att det ska stå med helt vanliga bokstäver. Glosbe, online-lexikon, gratis.


Bläddra milions ord och fraser på alla språk. Vi utför all typ av översättning. Allt ifrån ROI maximerande översättning av hemsidor till juridiska dokument och kataloger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg