torsdag 15 augusti 2019

Om relationell pedagogik pdf

På en andra nivå ses relationell pedagogik snarare som avbrott eller genombrott i vardagsli-vets strukturer. Förtroendefulla, omsorgsfulla och kreativa relationer ses som grundläggande för barns och ungas lärande och utveckling. Relationsbegreppet är centralt. Synsättet har rötter hos tänkare som Martin Buber, Hannah Arendt, George Herbert Mead och John.


Jonas Aspelin en central företrädare för relationell pedagogik i Sverige. Hans forskning handlar om relationell pedagogik och dess betydelse för barn och ungas utveckling, i forskningen använder han sig av en socialpedagogisk och pedagogisk teori.

Början på Aspelins forskarkarriär kan ha startat med Banden mellan oss. Om relationell pedagogik grundas på tanken att människan växer, utvecklas och lär sig saker i relationer. Under de senaste decennierna har fokus på standardiserade kunskapsmätningar ökat, och utbildning har blivit liktydigt med enskilda individers prestationer. För professioner inom skola, vård och omsorg är direkta och nära relationer mellan människor yrkets kärna. Det fokuserar på det som sker i mötet mellan lärare och elev, mellan elev och elev.


Det är ett sätt att försöka förstå utbildning och vad det är att vara människa i ett utbildningssammanhang. Om maktspel och konflikter på arbetsplatsen bok Heléne Thomsson pdf. Alex Dogboy bok Monica Zak pdf.

Om man i stället erbjudas att analysera, förstå och tänka kring utbildning med relationer i centrum uppstår möjligheten att människor växer, utvecklas och lär sig saker i dessa relationer. Skolan blir en mötesplats med fria, ansvarstagande personer i samexistens och samverkan. Barns röster om våld 2:a uppl - att lyssna, tolka och förstå. I princip alla lärare ägnar sig dagligen åt relationell pedagogik i den meningen, dvs. Uppdrag: skapa relationer ”Satan vad läraryrket är komplext!


Anneli Frelin efter att ha läst slutmanuset till hennes avhandling. Läs antologin här ( pdf ). Men även om alla är överens om relationers betydelse för utbildning och lärande och begreppet relationell pedagogik allt oftare förekommer i vetenskapliga studier så finns det ett glapp mellan hur vi talar om relationell pedagogik och dess konkreta praktik. Däremot har jag under mina studier på lärarhögskolan upplevt väldigt få exempel relationell pedagogik i utbildningen. Eftersom jag inom snar framtid ska bli lärare undrar jag hur viktigt det är att skapa personliga relationer i undervisningssyfte. Hur uppstår och formas relationer i förskolan?


Vilken roll kan en pedagog och en förskoleverksamhet spela för att ge barn möjlighet att skapa varaktiga relationer som kan växa och utvecklas? Därtill är flera forskare och doktorander associerade till miljön. Miljöns övergripande syfte är att bedriva teoretisk och empirisk forskning om pedagogisk praktik och professionalism. Studien har gett oss en djupare förståelse för och kunskap om hur vi ska agera och verka utifrån alla barns förutsättningar i vårt kommande yrke. Logga in för att reservera.


Genom att reservera kan du ställa dig i kö eller beställa till ditt bibliotek.

Print version of this publication can be ordered. Costs for postage and packing, and in some cases MOMS (VAT), will be added. Vissa av webbplatsens funktioner begränsas av dina webbläsarinställningar (t.ex. privat läge). Byt surfläge för att kunna lägga artiklar i varukorgen.


Specifikt teoretiskt angreppssätt? Förutsätts vissa forskningsmetoder? Vad innebär relationell pedagogik för. Ulf Blossing är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hans blogg handlar främst om skolförbättringsforskning och skolledarskap i relation till exempelvis utbildningspolitik, rektorsprogram och samverkan för bästa skola.


I bloggen delar han med sig av reflektioner och information om egen och andras forskning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg