måndag 1 februari 2016

Min lilla syster

Boka Minen Hotel och spara upp till med Agoda! Directed by Sanna Lenken. With Rebecka Josephson, Amy Deasismont, Annika Hallin, Henrik Norlén.


Just as Stella enters the exciting world of adolescence she discovers. Min lilla syster är diskbänksångest utan ursäkter.

Sjukdomen smyger sig på som ett osynligt hot i denna mörka coming-of-age-thriller, som lätt för tankarna till Amour eller Requiem for a Dream. Vi talar rätt otäcka filmer som man ogärna ser om, men de tvingar oss att ta i beaktande att livet inte alltid är en dans på rosor. Hennes storasyster Katja är en riktig talang inom konståkning. Boken har läsarrecension.


Det är viktigt att komma ihåg att det ofta är rädslan för att tala med barn och unga om svåra ämnen som ligger i grunden för vuxnas svårighet i att samtala om ”svåra” eller ”känsliga” ämnen. Streama på webben, se via Chromecast på din TV eller använd appen och titta offline. Filmen, med manus och regi av Sanna Lenken, hade premiär på Göteborgs filmfestival den januari.

På filmfestivalen i italienska Lecce som gick av stapeln i helgen fick filmen FIPRESCI-juryns pris, Publikens pris samt pris för Bästa manus. Här är festivaltrailern - håll utkik, snart kommer den officiella! Det har varit många hjältefilmer på vita duken i år, men jag är övertygad om att de flesta av oss som har sett Lenkens film tycker att Stella är den största hjälten av dem alla. Stella gör allt för att försöka vara lik sin syster och på så sätt också försöka få lite mer uppmärksamhet av de ganska upptagna föräldrarna.


I synnerhet då det lilla energiknippet Stella som gör allt för att vara som sin storasyster, men skridskoåkandet går sådär, och Stellas ställföreträdande förälskelse i Katjas tränare ställer bara till det för henne. Sanna Lenkens långfilmsdebut är en fin berättelse om syskonskap, men framför allt den första svenska långfilmen på temat ätstörningar. Hej fb det är så här jag fick panik jag har en årig syster och en årig halvbror.


Jag åkte hem från grillen efter varit ute med några polare min lillasyster och lillebror fick va hem själva, för mina föräldrar är på bröllopsresa dem åker finlandsfärjan inte så vidare romantiskt. Tidigare i år vann den Publikens pris på Göteborgs Filmfestival, samt en Kristallbjörn i sektionen GenerationK-plus på filmfestivalen i Berlin, där Sanna Lenken dessutom tilldelades ett hedersomnämnande av den internationella juryn. Stella blir rädd att det ska få förödande konsekvenser för familjen om hemligheten uppdagas.


Filmen handlar om drömmar som gått fel, syskonrivalitet och hur brutalt det kan vara att växa upp som ung tjej idag. Stella är precis på väg in i den spännande, men också så skrämmande, tonårstiden. När hon upptäcker att Katja lider av en accelererande ätstörning, hamnar hon i kläm mellan olika lojaliteter och i onåd hos sin manipulativa syster. Charlie ska få en lillasyster.


Fast han inte ens har tjatat om det. Storebror har lovat att passa sin syster , men det är inte så lätt.

Särskilt som hon matvägrar, gallskriker och till råga på allt nästan blir rävmiddag. Om man bara är lugn och inte blir arg och förtvivla så går det. Lenken hade inte så värst mycket på hjärtat innan filmstart. Nu spelade detta inte någon större roll. E-bok mejlas ut som en länk från Elib på bokens utgivningsdatum.


Bok i originalformat skickas ca veckor före recensionsdatum och PDF-korrektur mejlas ut när det finns tillgängligt. Hon jämför sig med sin perfekta storasyster Katja, konståkningstalangen som lyckas i allt. Världen vänds upp och ner när Stella i hemlighet upptäcker att Katja brottas med en svår ätstörning. Min utlösning kom plötsligt och jag sprutade min syster full med sperma på brösten och i ansiktet samtidigt som min ringmuskel slöt sig gång på gång om hennes finger.


Hon drog ut fingret ur min anal och stoppade in det i sin egen anal och med sin andra hand smekte hon sin klitoris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg