tisdag 16 februari 2016

Stor åldersskillnad i förhållande

Hur stor åldersskillnad är egentligen ”okej” i ett förhållande ? Den kan räkna ut både hur ung och hur gammal din partner max bör vara i relation till din. I Sverige har vi, enligt Statistiska Centralbyrån¹, inga större åldersskillnader i våra relationer. I en svensk heterosexuell relation är mannen i genomsnitt två år och fem månader äldre än kvinnan.


Det är en relativt låg andel av paren där det finns en åldersskillnad på mer än fem år.

Stor åldersskillnad i förhållanden har bara betydelse om du lägger vikt vid det. Så vi har nu kommit fram till slutsatsen att kärlek bara har en ålder om du ger den det och om du låter dig själv guidas av dina fördomar och uppfattningar – som inte är sanna. Men visst finns det ändå sådant som riskerar att bli problematiskt i relationen om åldersskillnaden är stor.


Mycket kan visserligen uppstå i vilket förhållande som helst, men risken är möjligen större. Idag lever vi dock i ett mer jämställt samhälle vilket självklart även påverkar våra relationer. Men hur har det påverkat hur vi ser på åldersskillnad ? Man måste även analysera anledningen till ett förhållande med en sådan stor åldersskillnad.

Kvinnor tror att om de ser yngre ut kommer de vara lyckligare, men det stämmer inte alltid. Ja, det är bra för en kvinna att må bra över sitt utseende, att förbättra sitt självförtroende, att känna sig återupplivad. American Sniper-stjärnan (40) gjorde slut med sin 23-åriga flickvän Suki Waterhouse efter ett två år långt förhållande , skrev People magazine. De citerade en källa som hävdade att paret gjorde slut innan Oscarsgalan i januari, men gick på galan tillsammans.


Här är andra par med stor åldersskillnad. Jag lever själv i ett förhållande med stor åldersskillnad och hittills har ingen som vet om det haft något att invända, i alla fall inte som jag har fått reda på. Vad kan de där två ha gemensamt egentligen? Så brukar det låta bland elaka tungor när två personer med många år emellan sig inleder ett förhållande. Men spelar åldern verkligen någon roll?


Min sambo lever ett friskt liv och lever hälsosam livsstil (precis som jag gör) och dessutom har ett barn från ett tidigare förhållande så jag antar att problemet kan finnas liksom på min sida? Verkar vara känsligt det här med stor åldersskillnad i förhållanden så därför undrar jag hur stor åldersskillnad som anses vara okej, vart går gränsen? Har det någon betydelse om det är en äldre man och en yngre kvinna än om det är tvärtom?


Hur många bra exempel finns det inte på par med stor åldersskillnad som är superlyckliga ihop! Det är inte en persons ålder som får dig lycklig. Till sist är det ju det vi vill känna i en relation – lycka.

Och visst kan en person få dig lycklig även om hen är många år yngre eller äldre än du? Vad är stor åldersskillnad i ett förhållande ? När blir det för stort? En väninna som fyller i år har träffat en yngre man som är 26. Malou efter tio i TV4.


Jag brukade tycka att det var viktigt det här med att det inte skulle vara alltför stor åldersskillnad i ett förhållande , men det var innan jag träffade mannen som jag börjar bli smått förälskad i nu. Men det är många varningsklockor som ringer eftersom han är mer än dubbelt så gammal som jag är (jag är 2 han 46). Men åldersskillnad har varit en grej som visat sig vara viktig, i alla fall om man ska tro på forskningen som har gjorts.


Vad anser ni om stor åldersskillnad i ett förhållande ? Enligt den så ju större åldersskillnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg