måndag 1 februari 2016

Ensam trots förhållande

När du inte har någon alls vid din sida kan det få dig att känna rädsla, till och med fasa – men tänk dig att du är i ett förhållande med någon, men trots det känner dig ensam. Det är vanligare än du kanske tror. Problemet uppstår när du beslutar att inte lösa det. Att känna sig ensam trots att man är två är inget ovanligt. Och ofta är det bara en av parterna som upplever en ensamhetskänsla.


Förtroligheten försvinner och ersätts av korta samtal om vardagsbestyr. Maria, 4 och Caroline, 4 levde båda i äktenskap där de till slut kände sig helt ensamma. Läs hela frågan och Malenas svar i Plus. Känna sig ensam trots vänner. Man kan även känna sig ensam trots vänner, och även då känna sig ensam singel.


Frågan är, känner du en saknad efter ett förhållande , eller är det så att du tycker att dina vänner inte bryr sig? Du kanske ska berätta för dina vänner. Känner mig bara otroligt ensam trots relation. Jag måste bara spy lite galla.


Vi vill alla bli älskade och många av oss är rädda för att bli ensamma. Jag är gravid med vårt första barn. Det här kan göra att vi ibland lite för lättvindigt väljer att gå in i en relation, som kanske egentligen inte är hundra procent bra. Vi väljer att inte se problemen eller känna efter för mycket – eftersom alternativet att vara ensamma känns så mycket värre. Självkärlek – att slippa känna sig ensam.


Trots att detta uttalande är något många fått sagt till sig sedan barnsben har de flesta en tendens att glömma bort dessa or i tron om att en kärlek uppstår först när du älskar någon annan. Efter ett hemskt förhållande och tärande socialt och personlighetsmässigt. Nu ska jag flytta till Enköping om månader för förskola och jobb för barnen.


Ensam trots förhållande

Men jag är ensam nu och mina barn har bara mig att förlita sig på. Väldigt intressant läsning! Håller med dig till 1 vet många förhållanden inkl jag själv, som trots många år känner sig ensam även om man sitter bredvid varandra i soffan, där bristen på ömhet och närhet saknas helt…mannen tar ofta kvinnan för given! Mitt problem är att jag känner mig ensam i vårt förhållande. Min man är tränare för ett lag där min son är med i. Om han inte är iväg på träningar och matcher så sitter han vid datorn eller i telefon och planerar.


Om man trots allt skulle hamna i ett läge där det är ohållbart med gemensam vårdnad är det viktigt att på ett tidigt stadium söka juridisk hjälp för att få stöd och den expertis som krävs för att kunna ta nästa steg och begära ensam vårdnad. En ganska dramatisk sådan – oavsett vilken typ av situation man befinner sig i. Att bryta upp från ett förhållande är väldigt svårt – i synnerhet om det finns barn inblandade – och att plötsligt känna att man är väldigt ensam och vill träffa någon: ja, det kräver både mod och eftertanke. För att en förälder ska få ensam vårdnad av den anledningen så måste dock dessa samarbetssvårigheter vara av en viss styrka och inte vara av övergående natur. Här berättar vi om ett fall där det har funnits en hel del problem mellan föräldrarna, men där hovrätten ändå kom fram till att båda föräldrarna skulle få vårdnad av barnet.


Ensam trots förhållande

Vi tänker på ensamhet som att inte ha någon partner, men det finns många fall där folk är ensamma trots att de har förhållanden. Ett förhållande som du inte mår bra i är inte värt det. Fly därifrån snabbt och anamma värdig ensamhet. Jag tänker på dig som är ensam och önskar att det ska börja kännas bättre för dig att kliva upp om morgonen.


Att tiden inte ska kännas som en fiende, och att människor som är bra för dig ska komma nära. Att du ska hitta orden och meningarna som skänker dig lite hopp, så att du orkar ett par steg till. Du är ju yngre än genomsnittet men knappast något att påpeka skulle vara dåligt. Tråkigt med moraltanter. Du har ju ett stabilt förhållande , jobb etc.


Du känner inte att du vill försöka få mer kontakt med familjen då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg