måndag 1 juli 2019

Koppla in spis 400v

Snabb leverans, oslagbara priser! Stort utbud och bra pris på spisar. Handla fraktfritt på Bygghemma. Vi har spisar till röda priser och erbjuder fri frakt i hela landet!


Koppla in spis 400v

Billiga vitvaror på nätet. Köp Spisar hos WhiteAway. Där fungerar bara 2V- spisar. I övriga fall väljer man företrädesvis en 4V - spis i den mån det finns idag, men 2V går lika bra. Korta noteringar:- Det finns exempel där en gammal 4V - spis har drivits med 2V utan större problem annat än att den var ”lite seg”.


Om det krisar så det detta ett alternativ. Frågan är hur jag ska koppla denna? Någon vänlig själ som har ett foto på hur ledarna skall ligga (eller annan bra beskrivning)?


Installera ny 400v spis. Spis 230V istället för 400V? Koppla in 203v spis i 400v vägguttag skapades av Erik Nordberg Har jobbat som snickare och är alltså ej certifierad elektriker. Har problem att få hit en elektriker den närmaste tiden. De tre fasledarna var en grå och två svarta.


Jag kopplade om ledningen och spisen för två faser och nolla, varvid jag kopplade om den grå ledare till nollledare. Dessvärre hade jag ingen blå märktape. Spisen fungerade utmärkt, även om platsens konstruktion gjorde det en aning besvärlgt att få dit. Märkningen på spisen är 380v, kontakten är för trefas (380- 400v ), hade det varit 230v hade säkringen varit på 20A. Du bör ha tre säkringar för spisen också.


Allt pekar på att det är 400V mm räcker eftersom trefasspisar är bara kräver 16A, enfasspisar däremot körs på 20A och då behövs grövre kabel. Den måste kunna gå att koppla in på 400V , brukar finnas en plint på baksidan av spisar som kan byglas beroende på om det är 2eller 400V. Elementspänningen kan vara 2V eller 4V vilket inte framgår av frågan.


Men även om elementspänningen är 2V är det troligt att uttaget kommer att överbelastas med risk för brand. En elektriker på plats kan ge er råd om hur man ska koppla in spisen. Fri frakt och snabb leverans.


Koppla in spis 400v

Se alla erbjudanden och köp nu! Jag mätte upp uttaget och tydligen är det bara två faser som är inkopplade, så nu har jag planer på att koppla om i boxen på baksidan av spisen. Jag är ganska säker på att jag ska använda den senare konfigurationen och då ska man brygga 1-2-och 4-i lådan. Däremot brukar de flesta spisar vara omkopplingsbara genom byglar där kabeln ansluts i bak på plinten, vill du ha just den spisen skulle jag höra med siemens om det är möjligt att göra på denna modellen.


Spisen blir inte 3fas för det, utan man slår helt enkelt ut den totala 1fas förbrukning över tre 1fas-grupper från ditt perilex. Tre faser=tre snören det kommer ström ur, om jag ska vara så pedagogisk jag bara kan. Spisar går att bygla så att du kan köra dem på 230V med en fas, brukar då dra 20A, två faser 400V 2x16A, tre faser 400V 3x16A med eller utan nolla. V kräver alltid nolla.


Koppla in spis 400v

Varje fas håller 230V men mätt mellan faserna blir det 400V. Skyddsjorden ska såklart alltid kopplas ! Nu vet jag inte vad du menar med en vanlig polig kontakt men om det är den däringe spis o andra 3-fas grejer-kontakten ska du veta om att det inte alltid är självklart att alla faser är framdragna till dom. Men är de ska det bara vara att koppla till i rätt fasfölj sedan ska saken vara.


Mäter du mellan en fas och nolla får du 230V, som i ett vanligt eluttag, det är så eluttagen är kopplade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg