onsdag 7 december 2016

Klara uppkörningen första gången

Om det inte kostade så otroligt mycket att ta ett körkort, bara uppkörningen då som kostar någon tusenlapp, så tror jag inte att man skulle vara så nervös inför uppkörningen. Man vill ju absolut klara uppkörningen första gången men det är inte hela världen, faktiskt. Det ska jag försöka intala mig själv också! Klarat uppkörningen på första försöket?


Har man ett stort behov av ett körkort förbereder man sig troligtvis mer för att klara provet på första försöket, säger Kristina Hagberg, chef för förarprov nationellt på Trafikverket. Det är stora skillnader i hur många som klarar uppkörningen för körkort runt om i landet.

Bästa eleverna finns i Örnsköldsvik. Jag klarade också teorin men kuggade första uppkörningen. De allra flesta jag vet kuggade något av det första gången , jag vet bara en enda som klarade både teoring och uppkörningen på första ! Så du är verkligen inte ensam!


Men jag vet att det känns himla trist i alla fall. Försök att inte göra för stor sak av uppkörningen. Om du inte skulle klara uppkörningen kommer det med största sannolikhet inte komma några stora rubriker i tidningen dagen därpå och jorden kommer förmodligen fortsätta att snurra runt solen.


Om du gör för stor sak av det hela blir du lätt nervös och resultatet blir därefter.

Det visade sig att procent av dem som inte hade någon utbildning klarade uppkörningen på första försöket, jämfört med procent bland dem som gått ut grundskolan och procent av dem som gått klart gymnasiet. Av personer med en kandidatexamen var det procent som fick sitt körkort på första försöket. Uppkörningen var för lätt där jag körde upp, inga trafikljus och man möter inga andra bilar på en vardag så fick åka en sväng sen var det klart. Typ ja men räkna inte med att du kommer klara det första gången Är detta verkligen så omöjligt? I botten på sammanställningen återfinns Sollentuna, där procent av dem som kör upp för första gången godkänns.


I genomsnitt godkänns procent av förstagångsuppkörarna. Det är viktigt att veta vad som krävs innan man ens bokar provet. Det kan vara bra att veta hur uppkörningen går till i förväg, då blir man mindre nervös och har större chans att klara provet. Det beror på hur du gör uppkörningen. Att inte klara uppkörningen på första försöket suger.


Därför ger X3M er våra tips. Vi kan inte bevisa att ett enda tips fungerar, allt är högst oseriöst. Varför fler elever i norr väljer att gå i körskola vet han dock inte. Vi kan ju se att antalet som kommer från en trafikskola är högre i norra Sverige jämfört med till exempel Södertälje, säger han. Anna Sylveris från Gnesta har valt att gå på körskola i Södertälje och snart är det dags för uppkörning.


Förvirringen kan bli stor, du kan få för dig att bilarna från vänster ska köra först och då väntar du på de och de väntar på dig. Det är din osäkerhet på vad som gäller som gör att du missar uppkörningen , du måste vara helt säker på vem som ska först i alla situationer! Tänk: Det finns ingen vänsterregel utan högerregel.

Under uppkörningen gäller det att ha bra fordonskännedom, ha koll på trafikregler, kunna samspela med sina medtrafikanter samt sträva efter att köra miljövänligt men alltid prioritera trafiksäkerheten först. Nedanför har jag gjort en lista på saker man bör kunna när man ska köra upp. H studier i instagram. Det du klarade första gången kollar de även på andra gången. De är körkort du ska ta, så gör du fel på de du lyckades med först tro då inte att du kommer få körkortet andra uppkörningen heller.


Jag frågade min lärare om det finns statisitk på hur många som klarar uppkörningen på första gången , ja visst, för de som kört i bilskola, för de som bara kör privat. Teorin tog jag på första försöket, inga problem. Uppkörningen tog jag däremot på tredje försöket, första gången skulle jag inte ha körkort helt enkelt, andra gången var det en sur gubbe som bara ville sätta dit mig och tredje gången så fick jag en perfekt kontrollant och allt gick som smort.


Allt färre klarar uppkörningen på första försöket - det visar statistik som Trafikverket publicerat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg